vrijdag 26 december 2008

26-12-2008 Molens oud en nieuw.

Het is een graad onder nul, de zon schijnt volop en ik ga richting Alkmaar. Eerst naar De Omval, Ouddorp en op de Munnikenweg zet ik de Quest op de foto, staande op echte Vlaamse Kasseien. Er zat te veel lucht in de banden om er soepel over heen te rijden, maar ik laat het zo. Via de Westfrieseweg rijd ik door naar het kanaal om bij de Vlielandbrug over te steken, naar een van de oudste molens van Alkmaar en omstreken: de Viaanse Molen. Ergens hoorde/las ik dat deze molen als eerste een vijzel gebruikte om het water omhoog te brengen i.p.v. een schoepenrad. Bij de Koedijkervlotbrug praat ik even met de molennaar die de zijlen uitrolt, want als er wind is draait de Sluismolen. Deze molen is veel ouder dan de jaartallen bovenin vermelden. "Zeker 600 jaar oud" zegt de molennaar. Over de vlotbrug, het zelfde type als bij Sint Maarten, ga ik linksaf en stop bij de maalderij Erven Bos. Ik zie dat hier een nieuwe korenmolen gebouwd wordt door de firma Poland&Zn. De stenen onderbouw is klaar en het houten skelet staat klaar, als ook de kap. Ik ga door naar Geestmerambacht en moet vaak in de remmen voor wandelaars/joggers die het niet nodig vinden om op, speciaal voor hen nieuw aangelegde paden te blijven.
40 km. gereden.

Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen: