woensdag 17 december 2008

17-12-2008 Waar komt de frikandel vandaan?

Vanmiddag even na twaaf uur ga ik met de Quest een rondje om. Het weer is prachtig, en de temperatuur is maar liefst acht graden hoger dan gisteren. Op de Kruzemanlaan in Heerhugowaard is een enorme verkeersopstopping. Het blijkt dat het verkeer door een begrafenis-stoet wordt 'opgehouden'. Na de lijkwagen zie ik een stoet van minstens 250 mensen in alle stilte achter de overledene lopen. Geen enkele auto haalt de stoet in, alleen het verkeer uit de andere richting passeert... ze stoppen niet, maar rijden wel met gepaste snelheid. Ik zelf blijf uit piëteit stilstaan tot de lange stoet de begraafplaats op loopt. Doorrijden maar weer, richting de Berkmeer en deze in de rondte gereden. Via Hoogwoud, de A.C. de Graafweg tot aan de Frik, en daar linksaf. Hier woonde in de dertiger jaren van de vorige eeuw een slager, die van afsnijdsel, en andere ingredienten -dat wil je niet weten- een recht worstje maakte en deze 'frikandel' noemde. Er doen nog andere verhalen over de herkomst de ronde, maar deze vind ik zelf redelijk aannemenlijk.
40 km. gereden.

Wordt vervolgd...

1 opmerking:

Pé Koomen zei

Hallo Kees, ik reed er laatst ook nog, langs de Frik en je uitleg is naar mijn smaak wat twijfelachtig lees dit maar http://www.koksforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=19&t=5149

gr.Pé