maandag 22 december 2008

22-12-2008 Over de dijken van de Schermer/Beemster

De benen voelen weer goed aan. Om 11.00 uur staat Pe onaangekondigd op de stoep. Hij komt vast zijn gewonnen prijs afhalen. Pe komt achtterom binnen, en Marian gaat er snel aan de voorkant uit om alsnog een appeltaartje te halen. Na een bakske en wat bijpraten gaat Pe verder met zijn rit, want nu kan het nog, met de feestdagen heeft hij andere verplichtingen. Om 12.00 uur ga ik op pad. Naar Purmerend, waar ik nu zie waarom ze in de Starnmeer polder kunstof buizen uitgerold hebben. Men wordt er verplicht aangesloten op het riool. Grote plastic tanks zijn al ondergronds. De buitentemperatuur is 10.2 graden en binnen in de Quest 13.2. Ik ga terug via de linkerkant en stop bij de inundatiesluis van de Beemsterringvaart. Ooit gebouwd om de Beemsterpolder onder water te zetten bij oorlogsdrijging. Terug neem ik de Westdijk met links van me de Eilandspolder. In Schermerhorn ga ik over de hoge brug, door het dorp en dan over de pas gerestaureerde stenen brug de Mijzerpolder in naar Ursem, Schermerdijk en Huygendijk naar huis. 65 km. Wat zou het leuk zijn om in het voorjaar van 2009 de Schermer/Beemster/Purmer route voor velomobielen te organiseren, natuurlijk met volgauto en catering. Wordt vervolgd...


Nog wat technische zaken: Eergisteren na de rit was mijn achterband plat toen ik mijn fiets binnen wilde zetten. Band eraf, nieuwe Vredestein Perfect Moiree 26" 54 er op. Een stuk glas had de wang doorgeprikt, klein lek, maar een snee in de band , die ga reparen met Bison rubber repair. meteen de twee Avocets voorzien van de dunne Swalbe S V binnenband, waarmee volgens Wim-meet-en-weet-Schermer, nog sneller gereden kan worden, doordat er minder wrijving is. Ik merk wel dat de Quest weer wat soepeler rijdt.

Geen opmerkingen: