zondag 7 december 2008

07-12-2008 Rit naar Broek in Waterland.

Om 9.30 uur vertrek ik. Het is net aan 2 graden, volop zon, die erg laag staat en me verblindt. De zonnebril opgezet, en rijden maar. Via Rustenburg, Ursem gaat het via de Noorddijkerweg naar Spierdijk, en Avenhorn. Van de meeste dorpen ken ik de betekenis van hun oorsprong, maar de naam Grosthuizen kan ik niet thuisbrengen. Een gros -144- huizen staan er. In de Goorn gaat men ter kerke. Door naar Scharwoude, Etersheim, waar de koffie met warm appelgebak goed smaakt. Dan naar Warder en Edam/Volendam. Op de Dijk is het erg druk en ik zie mannen met pinten bier, luidruchtig op straat lopen. Is er wat te vieren? Voetbalt FC Volendam soms thuis ?
Er is veel politie ter plaatse op mountain-bikes. Volk stroomt van alle kanten toe, riching stadion.

Snel door naar Monnickendam, langs de Katwoudse molen via de de Achterdichting, en langs het kanaal naar Broek in Waterland, ooit het "schoonste dorp" van Nederland. Je moest ooit, als je het dorp binnen wilde, schone klompen of ander schoon schoeisel aan trekken op straffe van een hoge boete of zelfs de doodstraf! Ik fiets naar Overleek en Ilpendam, volg links het kanaal, de Kanaalweg/dijk naar de Woude, waar ik aan de overkant van de weg een gele Quest voorbij zie flitsen... dat moet Wim Schermer zijn! Ik achter hem aan. Bij de verkeerslichten kom ik langszij. Wim gaat een rondje Schermer rijden. Met bijna 40 km. per uur rijden we de Westdijk af tot aan de Slingerdijk, waar Wim rechtsaf gaat, en ik links de Middenweg op naar huis.
96 km. gefietst.

Wordt vervold...

2 opmerkingen:

Pé Koomen zei

Hallo Kees, wat leest het nu allemaal prettig met geregeld een foto bij je verslagen, vandaag zelf weer een ritje Oudemirdum gemaakt.
gr.Pé

Kees van Hattem zei

de rest van de foto's volgt ook nog hoor, geef wel een seintje als die er ook opstaan.

groet, Kees en Marian (secretaresse)