woensdag 24 december 2008

24-12-2008 Tweede deel Omringdijk met hindernissen

Om 10.00 uur vertrek ik richting Slingerdijk om het tweede deel van de Omringdijk te rijden. Ik rijd tegen de richting van de klok in. Om 11.15 uur zie ik dat het werk op de Schellinkhouterdijk nog steeds niet klaar is. De buizen van het gemaal gaan onder de dijk door. Door naar de molen/ijsbaan waar hard gewerkt wordt aan een watergang door de dijk. De rijplaten zijn weg, maar je rijdt nu over steenslag en modder, tot aan Schellinkhout. Vanaf Wijdenes tot aan Oosterleek is het oppassen geblazen, kuilen en veel modder. Vlak voor de vuurtoren zie ik twee ruiters te paard rustig stappen, ik blijf er wijselijk op gepaste afstand achterrijden. Ze gaan linksaf het dorp in, daarna kan ik weer full -speed op Enkhuizen aan. Daar staat een groot bord, met daarop de mededeling dat de werkzaamheden aan de dijkverhoging tot aan eind 2012 duren. Bij de vuurtoren zie ik beneden aan de dijk een groot paard en een pony met berijders rustig stappen. Zijn dit dezelfde als waar Pé over schrijft? Tot aan Medemblik zit de gang er goed in. De Koggenrandweg naar Aartswoud is een en al modder, maar de Vredestein Perfect Moiree 54 achterband doet zijn werk uitstekend. Ik ga via de Langereis, en ga links rijden. De bomen en struiken zijn laag afgehakt. Lang geleden was dit een jaagpad, en werden de schepen hierlangs voortgetrokken door paard of man/vrouw. Het was een mooie rit.
120 km. gereden.

Wordt vervolgd...