zondag 14 december 2008

14-12-2008 Groter voorblad nog niet optimaal

Vanmorgen om 9.00 uur vertrokken voor een zondag's ritje. Ik neem de Noordervaart naar Schermerhorn, en over het viaduct meteen rechts de Westdijk op. De Vrouwenweg tot aan het einde, waar je links en rechts af kunt de Noorddijk op. Ik ga links naar Oudendijk, vandaar naar Scharwoude, door de Beetskogerpolder. Na de koffie in Etersheim terug via Osthuizen en Beets. Dit dorp had in vroegere tijden bij hoogwater altijd te kampen met wateroverlast. Het water stond dan tot aan de voordeur of in het ergste geval binnen. Nadat er langs elk perceel stalen damwanden zijn geslagen was het probleem voorbij. Ik fiets langs de rechterkant van de boezem en kom weer in Oudendijk. Naar Avenhorn via de Walingsdijk, Ursem en Rustenburg, naar Oterleek. In het Park van Luna zie ik mountain-bikers het parcours afleggen.
60 km. gereden.

Nadat ik terug ben van mijn fietstocht duik ik de schuur in om aan de Quest te werken. Het losdraaaien van het triple crankstel type Shimano Hollowtech gaf wat problemen. Eerst met een punttang of drevel het afdekdopje losdraaien, dan met een inbussleutel de bout losdraaien, en de holte opvullen met een volmetalen vuldop. Ik heb er een dikke ring in gelegd en daarna met de cranckafnemer het geheel losgedraaid. Het 55 tands voorblad zorgt er voor dat mijn beenritme tot aan de 40 km niet al te hoog licht. Daarboven gaat het tempo al snel weer omhoog. Is het mijn goede conditie, het soepele rijden van de Quest of ? Deze winter blijft dit mijn verzet, in het voorjaar de standaard pignon 11-28 tands en een nieuwe ketting monteren.

Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen: