dinsdag 26 januari 2010

26-01-2010 Rob gewikt en gewogen, en goed bevonden




Om 10.30 uur staat Rob op mij te wachten aan het begin van de Westdijk. Op naar De Woude voor de eerste stop, en om op te warmen, want het is - 8 graden, maar het voelt als 20 graden onder nul. Na twee maal koffie, geeft Wim aan dat hij wil gaan fietsen. We rijden naar Purmerend, en langs de Jaagweg naar Ilpendam.Nu hoeven we niet op de pont te wachten, en niet onnodig de fiets uit. Door het dorp naar Overleek en via een mooi slingerend glad asfalt weggetje naar Monnickendam. Daar volgen we de rijweg voor auto's tot Marken. Het valt mij op dat Rob het tempo van 30 km per uur en meer goed kan volgen, met deze koude en de snijdende oostenwind. Wim zijn we even kwijt. Hij is boven op de dijk gaan rijden, voor de mooie plaatjes. Ik loods Rob door de smalle straatjes op Marken, en houden halt bij de haven. Wim maar eens bellen waar hij uithangt. Zijn oog is gevallen op het Paard van Marken, en wil daar na de koffie mooie foto's maken met onze Questen als decorstukken. U wil geschiede ! Rob tracteert ons, en als we opgewarmd zijn gaan we naar de vuurtoren. Het is daar stervens koud, maar we hebben het er voor over. Straks hebben we de wind mee als we richting Volendam gaan. Nu gaan we wel op de dijk rijden, en bij Monnickendam zien we zeker vijftig ijszeilers. Prachtig om te zien ! Wim maakt weer wat foto's. Op de Dijk in Volendam is het heel rustig. We gaan over de Purmerdijk en via Kwadijk en de Oostdijk naar Purmerend. Nu rijden we aan de anderkant van het kanaal, om zo via West-Graftdijk weer bij De Woude uit te komen. Daar gaan snel de schoenen uit, en de vloerverwarming voelt heel behaaglijk. Rob heeft dooie tenen. Voor hem zijn de inlegzooltjes met verwarming de oplossing. Het loopt tegen vijven, de hoogste tijd om op huis aan te gaan. Rob blijft keurig achter me rijden tot we bij Ranzijn elkaar gedag zeggen. Wie weet kom ik Hans nog tegen. Aan het einde van de Middenweg zie ik een oranje Quest aankomen. Het is Sebastiaan, die op weg is naar Driehuizen. " Nog laat op pad " hoor ik hem zeggen. " Op en neer naar Marken en koud dat het was " ! Mooie rit, met zon en goed gezelschap. 125 km gereden. Wordt vervolgd...

4 opmerkingen:

Pé Koomen zei

Hoi Kees, als ik dan de plaatjes van vorig jaar zie, in de zon met koffie en schone fietspaden en wegen dan is het verschil wel erg groot.

gr.Pé

Hans zei

Ha die Kees,
Vandaag om 1/2 5 terug naar huis. Was vanochtend om 6:30 -11 en ik wilde wat minder bevroren thuis komen. Elkaar dus net gemist. Al die tijd met de Quest, geweldig! Dapper, maar groot gelijk dat jullie zijn gaan fietsen...mooier kun je het niet treffen. Collega's zijn overigens zeer geïnteresseerd in de fiets.
Gr. Hans

Kees van Hattem zei

Beste Hans. Er zijn en komen weer gebruikte Questen te koop ! Ik ben een hele tijd geleden eens op de foto gegaan, in Mango 69. De fotograaf werkte voor de gemeente HHW. Quest 209, met daarbij jou verhaal, kan een mooie item zijn in het gemeente-nieuws magazine. Lekker blijven fietsen ! Groeten Kees

Kees van Hattem zei

Beste lezers. Wim heeft de japanse karakters vrij vertaald in: Rode Bonen schreef : Eeuwige schaduw in een gelukkig kindmachine. Kees.