maandag 1 juni 2009

31-05-2009 Zuiderzeeroute Deel 3

Om 6.00 uur ben ik klaar wakker. Even nog een volle accu plaatsen. Die heeft vannacht aan de Spelling controlerenomvormer gehangen. De drie zonnige dagen hebben de accu middels twee zonnepanelen op het dak van de camper flink gevoed. Eten in de Quest gelegd, en voldoende drinken. Vanmorgen is zelfs het gras nog droog. Op naar Kampen! Het belooft een prachtige dag te worden. Net buiten Kampen is ProRail bezig met het aanleggen van de Hanzelijn. Het is er rustig dus ik vind mijn weg wel via allerlei omwegen. Op naar het mooie Elburg, door weidse weilanden. In Elburg is op dit uur van de dag niemand op straat. Ik wil op 10.00 uur in Huizen zijn voor een kop koffie, maar omdat het Zondag is "de dag des Heere" vaart de pont over de Eem bij Eemdijk niet. Ik moet dus omrijden via Eembrugge, om dan verderop de handbediende voetveer te nemen. Daar aangekomen blijkt dit voor een Velomobiel een niet te nemen obstakel. Zie foto! Met drie man de de Quest optillen en overzetten op de veer zou kunnen. Als ik omkeer, zie ik dat ik een bericht op de voice-mail heb van Sebastiaan. Hij heeft vanmorgen al 100 km. gefietst in zijn oranje Quest en vraagt waar ik ben. Hij zat om 6.00 uur al in de fiets. Ik bel hem en laat weten waar ik ben. Ik moet doorrijden tot aan Oud Valkenveen, waar ik koffie met gebak neem, en een aardige serveerster vult er op verzoek mijn waterfles. Het is hier nogal druk met wandelaars en fietsers op de wel erg smalle fietspaden, en als ik een ANWB bord zie van de 'Muiden route' volg ik deze. Ik volg Keverdijk, die kronkelend de Vecht volgt. Ik kom vanzelf bij het Muiderslot, om daar de route weer op te pakken. Ik wacht keurig voor rood bij de sluizen, als de slagbomen naar beneden gaan, en ik lang moet wachten voordat de tientallen boten en vaartuigen de sluizen in gevaren zijn. Ik heb bij Durgerdam afgesproken met de Marian. Even langs de dijk een korte pauze en de volgende stop is bij het ijspaleis vlak voor Volendam, waar ik Marian op een Wimmie trakteer en zelf neem ik natuurlijk een Keessie. Nu de Dijk nog over. Nog nooit zoveel mensen hier zien lopen! Ik hoor overal mijn naam roepen. Ze kennen me hier ook al :). Op Urk werd ik ook al met voornaam begroet. Als ik eenmaal Volendam uit ben gaat de snelheid omhoog, ondanks de stevige wind tegen. Ik ruik de stal, en om even over 16.oo uur ben ik weer thuis. Het was een prachtige tocht. Volgend jaar de derde editie, met vertrek op vrijdag, en dan nog eventueel de tweede Pinksterdag voor de laatste kilometers. Een paar kilo's lichter, en een voldaan gevoel. Lief bedankt! Kampen-Heerhugowaard 196 km. Totale lengte 503 km. Wordt vervolgd...

P.s. De teller op de Quest 209 is de 10.000 km gepasseerd.

Geen opmerkingen: