maandag 8 juni 2009

08-06-2009 IJmuiden, en door de duinen met Wim



Het is 10.30 uur, op naar De Woude. Vandaag staat er een rit door de duinen op het programma. Eerst maar eens naar de pont van Buitenhuizen. Wim wil daar meteen aan het softijs, maar we hebben onze boterham nog niet eens op. We hoeven niet te wachten op de pont, en in hoog tempo gaat het richting havenhoofd van Ijmuiden. Als we over de sluizen willen, is de eerste net open om een boot door te laten. We volgen de Noordzee fietsroute, en komen zo langs de Lunetten, verdedegingswallen uit de zelfde tijd als de Stelling van Amsterdam. Ter hoogte van camping de Berenweide, gaan we de duinen in. Wim neemt de afslag naar Wijk aan Zee, en besluit op het laatste moment, dat het beter is om de Egmonden aan te houden. Ik ga op kop , en al snel zie ik dat Wim mij niet meer volgt. Hij wordt opgehouden door drie ouder dames, en Wim moet natuurlijk alles over de Quest vertellen. Tot aan Egmond aan de Hoef blijft het tempo hoog, en het is opvallend hoe soepel de Quest van Wim, met de grote slof achter, en de Gocycle banden voor, over de klinkers zoeft. Net buiten Heiloo, moet er een uitrolproef gedaan worden, even voorbij het hoogste punt van het viaduct. De winnaar is Wim, die 180 meter verder uitrolt, en hij moest zelfs nog door de berm! Na de pont van Akersloot gaat Wim rechts af en ik links, en ik weet tot aan huis de veertig aan te houden. 94 km gereden. Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen: