maandag 1 juni 2009

30-05-2009 Zuiderzeeroute Deel 2

Om 6.00 uur ben ik al klaarwakker, na een ietwat onrustige eerste nacht. Marian wordt nog even lekker ingestopt, en ik ga me aankleden en brood maken voor de tocht van vandaag. Het is hier koud geweest vannacht. Dauwdruppels zitten op de Quest. De camping ligt vlak aan de route, en is een blijvertje voor de volgende tochten. Ook de Elf Stedentocht komt hier met Pinksteren langs. Wat een rust op dit uur van de dag! Grote hazen lopen voor je uit, en zo nodig drukken ze zich plat tegen de grond. Bij Molkwar loopt het fietspad door het land van de schapen. Om de paar honderd meter moet je de fiets uit, om een zelfsluitend hek open te maken, open te houden, en dan je fiets er nog doorheen zien te krijgen. Bij de laatste heb je het kunstje onder de knie, maar beter is het om een lus mee te nemen, om het hek mee vast te zetten aan de paal. Nu komt het mooiste stuk van de route: Gaasterland. Met bossen, heuvels en afdalingen. Al van verre zie ik Lemmer liggen, van de Lemster aak. Ook staat er het grootste stoomgemaal ter wereld. Net buiten Lemmer zie ik Urk 22 km. op de borden staan, en ik besluit om via Rutten naar Urk te rijden over een breed fietspad. Ik heb de wind in de rug en om 10.00 uur heb ik koffie met gebak aan de haven van de voormalige Zuiderzee eiland. Urk ontvangt vandaag veel toeristen, want er is een rommelmarkt, en overal lopen mensen in klederdracht. Ik hoor een Shanty koor het "hoog is de zolder, laag is de vloer, maar lelijk is der moer" zingen. Ik ga via Nagele naar nog een voormalig eiland, Schokland, dat dit jaar 150 jaar geleden op bevel van Koning Willem 3 ontruimd werd. Het staat nu op de werelderfgoedlijst van Unesco. Er zijn nieuwe fietspaden aangelegd, die de contouren van het eiland aangeven. Over een 2 km. lang schelpenpad kom ik bij de opnieuw aangelegde haven. Nu wil ik de Zuiderzeeroute weer gaan vervolgen, maar die moet ik nog wel eerst vinden. Er is een sluis/brug afgesloten en ik moet een heel stuk omrijden. totdat ik weer bekende plaatsen op de borden zie. Via Kraggenburg kom ik in Sint Jansklooster, een dorp op de route. Ik zit dus goed, maar na een tijdje merk ik dat er iets niet klopt. Ik volg de L 22 b i.p.v. de L22 a. Ik ga dus weer terug. Omkeren en de goede richting uit. Bij Genemuiden de pont op, en via de Kamperzeedijk naar Kampen, na eerst nog een extra rondje in de polder gereden te hebben, omdat ik een bord miste. Het blijft opletten geblazen! bij Kampen de brug over de IJssel over, om er aan de andere kant achter te komen dat de camping op het Kampereiland ligt, vlak bij de haven. Marian lootst me de camping op. Hindelopen-Lemmer-Urk-Nagele- Sckokland- Kampen. 150 km gereden, Totaal nu 310 km. Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen: