zaterdag 13 december 2008

13-12-2008 Met Wim naar de smidse van Maarten

Om 10.30 uur hoor ik beneden iemand met onze kleinzoon Vinny babbelen, dat zal Wim zijn. Als altijd punctueel. Na de koffie gaat de rit naar de Dorpsstraat in Oudkarspel. Op uitnodiging van onze zoon Maarten gaan we zijn smederij bekijken. De schoorsteen rookt, de vetkooltjes gloeien, en het volgende mes gaat in het vuur, tot het heet genoeg is om op het aambeeld gehamerd te worden. We worden door Milco -eigenaar van de sfeervolle stolpboerderij, waar Maarten zijn smidse heeft- uitgenodigd op de koffie. We krijgen van hem een dia show te zien van het ontstaan van twee unieke, identieke damast messen... meesterwerk!

Na een uurtje weer op huis aan. Via de Voorburggracht en het Rijk der Duizend Eilanden, de Westdijk naar Heerhugowaard. Ik neem afscheid van Wim, en spreek met hem af om maandagmiddag het rechter wiel van zijn Quest te vervangen, want ook dit wiel blokkeert licht, en ik zal het opnieuw gespaakte wiel samen met Wim weer terugplaatsen. Ik heb zelf het 52 tands kettingblad van mijn Quest vervangen door een 55 tands. De voorderailleur afstellen is een lastige klus. Wellicht kan Wim me daar maandag gelijk even mee helpen door bij te lichten. En... in zijn verwarmde garage klussen is heel prettig!
36 km. gereden.

Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen: