zaterdag 31 januari 2009

31-01-2009 Ris / Ras Kees kan het niet laten

Om 10.30 in de Quest voor een rit, die eerst pal oost gaat. Er staat een koude oosten wind van 6 Bft, die aanvoelt als of het 10 graden vriest. Via Obdam, Spierdijk, Berkhout. Ik kom langs het natuurgebied de Hulk, Schardam en ik ga voor de koffie naar de Breek in Etersheim. Een luidruchtige groep knotters laat zich de koffie met warm appelgebak goed smaken. Op 7 maart a.s. zijn ze er weer, dan om hun verdiende geld uit te gaan geven aan een echte Hollandse maaltijd. Als ik net weg ben gereden zie ik op de Zeevangsedijk drie wielrenners moeizaam, vol tegen de wind in, kop over kop tempo maken. Dat wordt rissen en rassen. Inhalen neemt wat tijd, ze afschudden duurt maar even. Eentje probeert wat dichterbij te komen. Langzaam versnellen naar 45 km per uur en ook deze laat 't lopen. Heerlijk... Ik ga tot Edam en via de Lokkemientjeweg, rechtsaf de Zesstedenweg op tot aan Oudendijk. Steeds in de hoogste versnelling. Bij cafe Les Trois Ponts neem ik de derde brug, door de Beemster naar Schermerhorn. Langs de Noordervaart blijft de snelheid nog steeds hoog en ik besluit dat ik vandaag nog bij Velomobiel de nooit gemonteerde standaard pignon bestel. De 9 versn. 11-28 tands, en de huidige 9versn. 14-28 tands daarmee vervang. Mijn beentempo is te hoog met wind mee, zelfs met een 55 tands grootste voorblad. Op de Middenweg ris/ras ik een vierde wielrenner, en ik heb 76 km gereden.

Wordt vervolgd...

5 opmerkingen:

Mick zei

Waarom niet een groter voortandblad?
Ik gebruik in m'n FAW al 'n 65 tands.
Het nadeel van 'n klein (11 tands) tandwiel achter is dat de tanden én de ketting sneller slijten.
Mijn kleinste sterwieltje is dan ook 13 (maar meestal blijf ik met de 15 rijden).

Teun Geeroms zei

Mick, met een voorderailleur kan je niet naar een blad met meer dan 57 tanden schakelen, dan moet je het met de hand doen, en dat lijkt me niet zo handig...

Mick zei

Zó ingewijd met de Quest ben ik inderdaad ook niet maar het kleine achtertandwiel (11) lijkt me zwz erg slijtagegevoelig.
Ik weet wel dat ze 'n tussenas gebruiken (en eenzijdige wielophanging).Misschien de tandwielverhoudingen op die tussenas aanpassen?

Pé Koomen zei

Kees is het niet beter om weer alleen Mango berijder te worden dit gaat straks veel te hard, wat Teun en Mick schrijven is maar net hoe je het bekijkt, ik heb voor een 57 tands en achter een 11 meen ik en soms gebruik één kransje groter en alles gaat prima met de ketting en tandwielen ook na 38.000 km.
gr.Pé

Mick zei

Met alle respect (maar het zal ongetwijfeld toch wel weer tegen het zere been zijn), dat lijkt me toch 'n beetje het argument van "Opa werd 80 dus roken is gezond".
Ik citeer uit 'n technisch artikel:"Ook het gebruik van kleine tandwielen achter (<16) gaat ten koste van het rendement; trek voor elk tandje minder maar een half procent eraf" Bron: http://www.velofilie.nl/vermogen.htm
Doe je het dus niet voor je ketting die grotere kransen dan doe je het tbv de te behalen snelheid.
En dat zal de Quest rijder misschien aanspreken?