zaterdag 3 januari 2009

03-01-2009 Duin- en Strandwalroute.

Om 11.00 uur stap ik in de Quest, rijd door de polders bij Uitgeest en Castricum, en een flink stuk door de duinen. De strandwallen zijn zo'n 5000 jaar geleden ontstaan, nadat de kustlijn opschoof. De ontginning begon 1300 jaar geleden, en de zogenaamde 'geesten' ontstonden. In de duinen ter hoogte van Bakkum Noord zie ik een Konickpaard de bast van een struik opeten. Even later zie een tweede uit de bosjes komen. Als ik weer wil vertrekken zie ik op een duintop, goed verscholen, de rest van de kudde. Ik tel er nog vijf. Vorig jaar zomer heb ik deze groep ook gezien bij het duinmeer langs de weg in Bakkem Noord. In Egmond-Binnen is het PWN bezig met het herinrichten van een groot duingebied. Oude tuinbouwgronden worden passend bij de rest van het gebied ingericht. Zo komen er nieuwe ingangen voor ruiters en wandelaars, voor het oog verscholen parkeerplaatsen en hondenuitlaatplekken. Op oude akkers wordt weer als vanouds rogge en gerst ingezaaid. Ook worden er grote stukken duin afgeplagd. Mooie afwisselende rit en bij thuiskomst staat er een gele Quest op het tuinpad. Dat kan alleen Wim Schermer zijn, want die heeft net als ik de Avocets als voorbanden. Hij was even op de thee. Altijd leuk zo'n onverwacht bezoek. 68 km gereden.

Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen: