dinsdag 6 januari 2009

06-01-2009 Heerhugowaard, de Woude, Marken

Om even voor 9.30 uur komt Pé Koomen aanrijden. Gisteren liet hij weten ook graag mee te willen rijden. Opgewarmd door houtfornuis en koffie gaan we om 9.45 uur rijden richting de Woude. Wim kijkt enigzins verbaasd als we op de stoep staan. De post was niet juist bezorgd. Geen nood! Eerst koffie en een korte bespreking, hoe we gaan rijden. We gaan de gladde paadjes en bolle weggetjes niet opzoeken. Wim is snel in de fietskleren en we gaan richting Purmerend, via de Oostdijk, Kwadijk naar Monnickendam, en door naar Marken. Op de Gouwzee staan een twintigtal ijszeilers op wind te wachten, die alsmaar in kracht afneemt. Het word zelf windstil, aan het eind van de dag. Als we stil staan voelen we de zon op de wangen. Overal zien we schaatsers op meren en sloten.
Op Marken tracteert Pé ons op een kop espresso, die we op het zonovergoten terras opdrinken. Op de terugweg zeggen we Pé gedag vlak voor Monnickendam, hij gaat naar het noorden en volgt de IJsselmeerdijk. Wij gaan richting Durgerdam, Ransdorp, Zuiderwoude naar Broek in Waterland. Ik rijdt net even te ver door, want we moeten de fietstunnel nemen. Tijdens het steken, vooruit/achteruit vliegt mijn ketting eraf en komt vast te zitten tussen de spaken en de pignon. Quest in de berm op zijn kant, en het lukt van binnen uit de ketting er weer op te leggen. Wim dank voor je hulp. Deze tunnel is bijna niet te nemen in een Velomobiel, en wordt dus niet in de route opgenomen. Wim reed ook nog tweemaal lek. De door hem zo mooie geplakte buitenband hield het goed, maar nu liep de binnenband langzaam leeg.
Om 16.30 uur komen we op de Woude aan, waar ik even opwarm met koffie en ik krijg ook nog een heerlijke knapperige kokoskoek. Even voor 17.00 uur ga ik op huis aan, en met 36 km p/u snel ik naar mijn lief. Wat een prachtige dag!! 137 km gereden.

Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen: