maandag 17 augustus 2009

16-08-2009 Onstwedde- Bourtange en gestrand in het Drents-Friese Wold




Om 8.00 uur ga ik even op een heen en weertje naar de vesting Bourtange niet ver van de Duitse grens. Het jaarlijks terugkerende Vesting Spectaculum festival wordt er gehouden. Ik beland midden op een middeleeuws kampement. Een hele mooie plaats om eens te bezoeken. Op de terug weg bezoek ik het beschermde buurtschap Schmeerling, met grote oude autentieke boerderijen. Als ik weer terug ben in Onstwedde, ga ik samen met Petra palen voor de afrastering in de grond zien te krijgen, eerst met de grondboor en daarna wat klappen na met een houten hamer. Er komen op dit stuk weide twee ponnies lopen van de schoenmaker uit het dorp. Om 11.00 uur arriveert de rest van de familie. Vinny heeft klompen en een blauwe overall aan, en steelt meteen de show. Die kan zich uitleven vandaag ! Dan ik er eindelijk koffie, en het grasveld lijkt wel een mini-camping. Om 13.00 uur ga ik rijden, want ik wil het begin van de Afsluitdijk halen vandaag. Ik kom door Grolloo, Westerbork, de Kroondomeinen en alle verloopt soepel totdat ik na 65 km wat aan hoor lopen. De bagage maar een geherschikt, maar het geluid blijft. Ineens trap ik in het luchtledige. Ik stap uit en zie dat de pignon verschoven is naar rechts en dat de ketting er af is. Is de borgmoer soms losgetrild ? Quest op zijn kant en, kapje bij de derailleur los, en ik zie de borgmoeren met stukje 6 mm draadeinde plus borgring er in liggen. Wat nu te doen ? Een lichte paniek overvalt me. Ik sta midden ik het Drents-Friese Wold en mijn Quest moet met rijder gerepatrieert worden. Ik bel Marian maar die neemt niet op. Ik bel fietsvriend Wim, en spreek een bericht in. Wim heeft me nog niet terug gebeld, als ik Marian wel te pakken krijg. Ze lag zo'n 40 km voorop en moet dus omkeren. Help is on it's way ! Ik blijf bij de fiets als Marian een plek zoekt waar de Quest kan staan tot hij opgehaalt gaat worden. Even opper ik dat hij wel boven op de camper kan, maar dat vindt geen gehoor. Ik begrijp nu ook wel dat dat geen optie is, al kwam Maarten vanmorgen met het idee om het raam achter in groter te maken. Op een bungalowpark kan de fiets blijven staan in een afgesloten schuur, en zal uiterlijk dinsdag opgehaalt worden. Daarna neem ik plaats op de rechter voorstoel in de Hymer, en we rijden naar Kornwerderzand, waar er door Marian snel een warme maaltijd op tafel komt. Tegen zonsondergang zullen wel thuis zijn. Al met al véél gezien, heerlijk gefietst en de hele familie stond op de mini-camping bij Maarten/Petra in Onstwedde. Zeven provincies doorkruist en vandaag 85 km gereden en in totaal 405 km gereden. Wordt vervolgd...

1 opmerking:

marcel beekmans zei

oei kees!!! dat is minder!!! dat is knap lullig! daar sta je dan he, stel je voor dat dit in een tijd gebuerde dat er geen mobiele telefoon bestonden...... knap lullig dan!!! maar goed op gelost hoor!!! waar wim toch goed voor wezen kan he!!!:P