donderdag 6 augustus 2009

06-08-2009 Nomen est omen : De Naam zegt het



Het is 10.30 uur , nog net géén 30 graden. Ik ga richting kust. Ik ben niet de enige. Hele hordes fietsers gaan naar het strand. Ik laat ze bij de Schoorldamse brug rustig voor gaan, en daara gaat het met hoge snelheid naar het noorden. Bij Camperduin fiets ik langs de Hondbosche Zeewering, en ga via de Putten weer richting Groet. Het is opvallend hoe vaak ik mijn naam hoor uitspreken en roepen door voor mij onbekende mensen. De naam RaceKees/ReesKees heb ik al een tijd. Ooit gekregen van Ellie, de moeder van Suzan's hartsvriendin Carmen. Ik reed toen heel wat kilometers op mijn handgemaakte Vitorio racefiets. Daarna kwam de Verhees Alleweder, Mango 69 en nu hebben de meiden de naam op mijn Quest geplakt. ReesKees is de schrijfwijze van Wim. Ik weel nog wel een goede voor Quest 136, namelijk: Snelle P. Mij is gebleken dat mensen veel vriendelijker zijn , als ze weten met wie ze te doen hebben. Hé ,het is Kees, dag Kees ! Het maakt niet uit waar je fietst, op Marken, op Urk of op de dijk in Volendam, je wordt overal vriendelijk begroet. 61 km gereden. Wordt vervolgd...

1 opmerking:

Frank Dekker zei

Dag Kees,

Gisteren met de Mango rondje A'veen - Enkhuizen - Dronten - A'veen gedaan. De teller eindigde op 219,8 km, en de weegschaal wees vanmorgen dan ook een volle kilo minder aan dan gisteren. Jammer genoeg betreft dit verlies natuurlijk voor een groot deel vochtschuld, ook al dronk ik op deze 30 graden dag 6 liter water.

Volgens Kees van Malden is een fietsverbruik van 20 kcal./km een goede benadering. In dat geval zou ik tijdens genoemd rondje 4400 kcal hebben verstookt. Nu heeft een kilo menselijk buikspek een energetische inhoud van 7000 kcal. Ergo: mijn werkelijke gewichtsverlies zou ruim 6 ons geweest moeten zijn. En dat is toch ook mooi voor één dag. Aanname hierbij is wel dat ik gisteren niet meer at dan volgens mijn energiebalans (2.200 kcal/dag).

Reden waarom ik naar Dronten fietste was jouw tip inzake de Strada. Dank hiervoor, want ik heb hem nu gezien (niet in gereden)en was onder de indruk. Zoals ik je vertelde sta ik al anderhalf jaar op de wachtlijst voor een Quest. Ik overweeg nu over te stappen op de wachtlijst voor de Strada.

De voordelen van de Strada t.o.v de Quest? De veel grotere spoorbreedte (maar liefst 12 cm meer dan de Quest en 2 cm meer dan de Mango) plus het feit dat de voorwielen 'buitenpandig' verkeren.

Nadeel t.o.v. de Quest is natuurlijk de geringere snelheid. Niettemin ga ik uit van snelheidswinst ten aanzien van mijn huidige Mango. Dit laatste is overigens niet gemeten, noch op de weg, noch in de windtunnel. Theo gaf echter een exposé dat voldoende aannemelijk maakte dat de Strada sneller moet zijn dan de Mango.

Nooit geweten dat de Quest een 10 cm smaller spoor heeft dan de Mango. Deze wetenschap bekoelt mijn animo voor een Quest flink. Want bang voor omslaan. Na 12000 km verrast de Mango mij nog steeds als hij een voetje van de vloer licht. Ik schrik me nog steeds te pletter.

Een 2e punt dat mij tegen een Quest inneemt, en dat ik evenmin wist, is het ontbreken van een tussenas. Dit maakt dual drive onmogelijk. Betekent dus een derailleur en drie bladen vóór. En juist daar heb ik met een vorige ligfiets (de trike ICE QNT) zulke slechte ervaringen mee. Om de haverklap raakte bij schakelen de ketting klemvast tussen twee van de drie bladen. Tempelman verklaarde dit vanuit mijn korte benen (ik ben 1.72 m, maar mijn binnenbeenlengte hoort bij iemand van 162 cm). De voorbuis Van de ICE moest daardoor zo ver ingeschoven worden dat de ketting een ongunstige (want grotere) hoek met de voorbladen maakte.

Bij Velomobiel reageerde Theo laconiek hierop: 'we maken ook velomobielen voor kleine mensen en horen nooit klachten.'

Helaas heeft de Strada evenmin een tussenas...

Groet,

Frank Dekker, Amstelveen.