dinsdag 14 juni 2011

14-06-2011 Schooljeugd in de leer


Vanmorgen fiets ik weer naar de Ruïne van Brederode in Santpoort- Zuid. De hele dag moet het huurleger van Brederode zo'n tweehonderd schoolkinderen [pubers] laten ervaren hoe het leven was in de late middeleeuwen. Ze leren stokvechten, krijgen uitleg over wat men zoal at, en ze kunnen boogschieten. Mijn Marianne van Occitanne heeft linzensoep gemaakt, en ik kom net op tijd om ook een gevuld broodje met soep mee te eten. Bij de ingang heb ik touwslager Herman begroet, die een groep kinderen het oude ambacht uitlegt, en ze moeten flink aan de slag. Vroeger was je zeven jaar in de leer bij de meestertouwslager voordat je voor je zelf mocht beginnen. Als de volgende klas eraan komt is het voor mij tijd om in mijn tijdcapsule te stappen, en ik krijg aardig wat commentaar van leden van het huurleger. " Hij draagt ook een helm, en zelfs handschoenen " Ik zet alle alarmlichten aan, en val toeterend de ophaalbrug aan, waar ik een paar dagen terug muurvast kwam te zitten. Ik neem de zelfde weg terug, want langs het kanaal en de vaart en weer langs het kanaal, is het goed doorfietsen. 78 km gereden. Wordt vervolgd... P.s voor de liefhebbers is er zondag de Ronde van Noord- Holland van 140 km. Zo als het er nu uit ziet zullen we het niet droog houden !! Morgen om 10.00 uur naar Jan in Oostwoud. Hij heeft de stroomlijnkappen zwart gespoten, en ze gaan morgen onder de Quest.

Geen opmerkingen: