zaterdag 29 november 2008

29-11-2008 Rit Waterland

Om 11.00 uur vertrek ik met de Quest richting Purmerend, en volg links het kanaal tot aan Ilpendam. Ik ga linksaf naar Overleek, waar ze de laaste slechte stukken weg voorzien hebben van mooi nieuw glad asfalt. Ik stop even bij het theehuis, maar dit is gesloten. Dan maar door naar Monnikendam. Via Katwoude naar Volendam, waar altijd 'ander' volk ronloopt: deze keer zie een totaal gesluierde vrouw op de Dijk.

Dat ik voor anderen anders ben is duidelijk... monden vallen open en de Quest gaat op de foto. Het is altijd weer lastig om Edam uit te komen via het smalle brugje als er tegelijk ook nog auto's over heen willen.

Edam en omgeving zijn het decor van "Het ongetemde Zeewijf" de historische roman van Clarie Knispel-van 't Hof. (Uigeverij Artimare) Een expositie over de meermin is te zien bij Artimare op het Damplein 5 in Edam. Kort geleden geleden kreeg ik de herziene en uitgebreide versie van het boek, dat nu voorzien is van oude gravures van het Purmer Zeewijf.

Langs de dijk naar Warder, en in Etersheim bij de molen even gestopt voor een tas koffie. De West-Friese Omringdijk gevold tot aan Heerhugowaard. Het zonnetje liet zich even zien, na een sombere start vanmorgen.
92 km. gereden.

Wordt vervold...

Geen opmerkingen: