vrijdag 28 november 2008

23-11-2008 Fietsen op historische grond

Om 09.00 uur stap ik in mijn Mango. Het is 2 gr C. en ik heb me extra warm aangekleed. Dikke sokken, overschoenen, bivakmuts en winddichte hanschoenen. De route loopt via Park van Luna, Korte Schermerweg, langs het kanaal Alkmaar/Kolhorn naar het begin van de West-Friese Omringdijk. Bij de Friese Brug is men nog steeds hard aan het werk en zoals een bord vermeld "levensgevaarlijk voor fietsers".
Via de verplichte omleiding kom ik op de Frieseweg tot ik rechts de met echte kasseien geplaveide Munnikenweg op ga. Deze dijk is door monniken uit Egmond aangelegd omstreeks 1250, ze hadden toen ook al de oudste dijk in Noord Holland,
de Zanddijk in Bakkum, aangelegd. Floris de Vijfde bouwde hier drie dwangburchten om de Westfriesen op afstand te houden. Bij de Friese Brug lag ooit de Torenburg, aan de Munnikenweg de Middelburg en iets verder de Nieuwburg. In 1517 zijn ze verwoest door de bendes van Friezen en van Gelderen onder leiding van Grote Pier. Wat rest is een plattegrond en van de Nieuwburg de contouren.
Via de Heereweg linksom naar het Achtergeestpad,over de spoorbrug weer naar huis.
20 km. gefietst.

Wordt vervold...

1 opmerking:

zilvervis zei

Blijkbaar wordt er weinig gewandeld en des te meer gefietst in deze streken. Toch lenen sommige stukken zich wel degelijk voor wandelen. U noemt het Achtergeestpad, dat deze wandeling van Heerhugowaard naar Alkmaar-Noord ook aandoet. Een uitgebreide beschrijving vindt u hier:
http://zilvervis.wordpress.com/2010/11/09/in-de-waard-van-heer-hugo/