donderdag 24 december 2009

24-12-2009 Jan zijn uitvind-dingen




Het is 10.30 uur, de hoogste tijd voor een rit naar Jan Geel in Oostwoud. Als ik het pad op ga, zie ik zijn Quest met de schuimkap plus overkapping gereed staan voor een rit door het besneeuwde West Friesland. Eerst is er koffie, met kerstbrood. Ik laat hem de schets zien die Wim gemaakt heeft voor een verbeterde windgeleiding bij de trapgaten. " Ziet er leuk uit, maar het gaat niet werken " volgens Jan. Als vooraan de geleider iets omhoogkomt, zeg 1 cm, dan kom hij aan de achterkant wel 8 tot 10 cm omhoog. De geleider raakt dan de onderkant van je schoen. Zelf heeft Jan al geleiders gemaakt met een mal, zoals op de foto te zien is. Klein van formaat, maar het werkt ! Hij heeft al een verbeterde versie gemaakt, met een rubber, wat er voor zorgt dat de geleider kan scharnieren, en vanzelf weer terugveert. Ik heb er maar meteen twee besteld, in de kleur geel. Na de fotosessie gaan we fietsen. Jan gaat voorop. In Zwaagdijk West halen we een zak appels. Net buiten het dorp stuurt Jan het fietspad Over de Leek op, en mijn gedachten gaan uit naar Pé, die nu al zowat een week binnen moet blijven, omdat zijn Quest de straat niet uit kan door de sneeuw en ijs. We fietsen heerlijk door Wognum, over de Kleine Zomerdijk naar Zuidermeer, om in Ursem uit te komen. Dan nog even langs de molens, de Huygendijk, en de Westerweg. Jan gaat nog even mee voor een kop thee. De wegen en fietspaden waar verkeer komt waren goed te befietsen. 68 km gereden. Wordt vervolgd...

3 opmerkingen:

Wim Schermer zei

Hi Kees,
De windgeleider is toch precies zoals ik het beschreven heb, met flens en scharnier?
Toch denk ik dat Jan geen gelijk heeft vwb de verlenging tegen zijwind. Mogelijk hoeft die helemaal niet vast aan de feitelijke geleider.
Groeten,
Wim

Kees van Hattem zei

Beste Wim. Klopt Wim ! Jij bedenkt het, en Jan maakt het op hetzelfde moment. Maandag maar in gesprek met Jan. Fijne dagen rond de kerstboom, ik ga wel fietsen. Kees

Marcel zei

Hoi Kees,

De beste wensen voor Marjan en jou!! De oplossing van de voetengaten is erg mooi. Maar ik ben niet zo handig met polyester.

Groeten Marcel
Quest 342