vrijdag 4 december 2009

04-12-2009 Met Jan door West Friesland




Om 11.45 uur ben ik bij Jan Geel in Oostwoud. Zijn Quest staat op de oprit, en ik zie een rode overkapping, waar normaal de schuimkap zit. Het is Jan gelukt om een mooie dichte kap te maken van het zelfde materiaal als de fiets zelf. Na eerst een mal gemaakt te hebben, heeft hij met een vacuümpomp en vele matjes en epoxiehars de kap gemaakt. Over het spuitwerk is Jan niet zo te spreken, maar op het oog ziet het er goed uit. Nu een lange rit met zon, regen en wind om de overkapping te testen. Ook is hij bezig met een mal voor het maken van zeer gestroomlijnde spiegelhouders. Jan laat en-passant ook even weten dat hij mee gaat met de Oliebollentocht, als oudste " Bendelid " en misschien is hij wel de oudste deelnemer aan de tocht. Ik maakt deze tocht gewoon nog in mijn " oude Quest " net als de Kniepertjestocht op 2 januari. Hoe dan ook, hij moet nog wel ergens op zolder een plekje krijgen, tussen De Muis en Juf Katje in dan maar ? Vrouwlief Annie zou Jan het liefst volgend jaar ook mee sturen met ons rondje Ierland, maar Jan heeft nog zijn twijfels of hij dat conditioneel nog wel kan opbrengen. Er gaat een " wonderdokter " mee als begeleiding, en als het nodig is kan er zo een fiets achterop de camper gehangen worden. We gaan op pad. Ik mag voorop. De bedoeling is om het fietspad " Over de Leek " te vinden, maar dat is me niet gelukt. Volgende keer maar eens met Pé voorop naar deze locatie. We rijden in Zwaagdijk West of was het Oost, een rondje over het industriegebied. En al snel weet ik hoe verder te rijden. Veel verbaal contact is er met Jan tijdens het rijden niet te maken, maar als ik zie dat hij zijn duim opsteek weet ik genoeg. Bij een korte stop informeer ik naar de test resultaten. Jan is redelijk tevreden. De overkapping werkt als een soort windtunnel. Er wordt lucht aangezogen van onder uit de flintstonegaten. Heerlijk bij hoge buitentemperaturen, maar als het koud is minder prettig. Ook daar bedenkt Jan terplekke een oplossing voor. Afsluitbare klepjes achterin de kap. Hij had bijna geen last van het beslaan van de ruiten. We rijden na Hoorn langs de dijk tot Scharwoude, en via Beets, Avenhorn, Ursem, Oterleek loods ik Jan naar het begin van de Westerweg, en daar zeggen we elkaar gedag. Ondanks de regen weer een leuke rit. 93 km gereden. Wordt vervolgd...
P.s zondag a.s. morgen om 8.45 uur ga ik met Sebastiaan op pad. Zijn er nog meer liefhebbers voor een pittig ritje ?



3 opmerkingen:

Mick zei

Geweldig stukje huisvlijt!
Vacuüm tweecomponenten: Toe maar en andere opa'tjes maar klagen, zeuren en steunen.
Ik hoop op zijn leeftijd nog hetzelfde te kunnen (nu nog niet in elk geval)!

marcel beekmans zei

blijven jullie allemaal in utrecht overnachten na de oliebollentocht?

Kees van Hattem zei

Beste Marcel. Bij mijn weten gaat Arnold wel weer terug naar Hoorn.Groeten Kees