zaterdag 22 augustus 2009

22-08-2009 Dijkinspectie samen met Jan Geel




Vandaag fiets ik naar Oostwoud. Even de lunchpauze bespreken, voor als we op 12 september Oostwoud aandoen tijdens de West Friese Omringdijk tocht. Er is daar dan om ongeveer 13.00 thee en koffie. Tegen een vrijwillige bijdrage kan kort een bezoek aan het museum gebracht worden, en er is tijd voor een toilet bezoek. Ik krijg al snel een bak koffie, en Jan is bezig met een honde/boodschappenbakkie voor achter op de Sinner comfort. Mijn oog valt op zijn nieuwste museum stuk. Een door een 75 jarige man net gebrachte Gazelle tandem, van de zelfde leeftijd. Niet alles is nog origineel, maar wie Jan kent weet dat de fiets er straks weer als vanouds uit gaat zien. Er zat zelfs nog een origineel spakenslot met sleutel op. Ik eet samen met Jan en Annie mijn broodje, en Jan moet van vrouwlief ook maar even gaan fietsen. Hij kan natuurlijk gaan zitten wachten tot er iemand komt om het museum te bezoeken, of met mij mee naar Enkhuizen en Hoorn. Jan zit snel in de fietskleren, en ik ga voorop. Eerst naar Andijk, en dan op de dijk naar Enkhuizen. Veel fietsers zien we niet, dus de snelheid blijft hoog. In Enkhuizen bij de haven is er koffie. Al snel moet er weer van alles over de Quest verteld worden aan wildvreemden. Ik vertel Jan dat ik gisteren een duitser, die de oorlog meegemaakt heeft, vragen "Was ist das für eine Bombe?" Een man in een scootmobiel hoort wat ik zeg en reageert. "Dat is een 500 ponder, en daardoor zit ik nu in een rolstoel." Triest, maar evengoed wel om te lachen. We hebben de koffie net op en Jan heeft het over ijs eten in Hoorn. De vraag is hoe komen we daar? Links de dijk op kan niet. We moeten via het industrieterrein en Stedebroek naar Hoorn. In de vaarten van Stedebroek varen tientallen vletten en ander puffende boten. De jaarlijkse vlootdagen! Bij de rotonde buiten het dorp ga ik de dijk weer op, en we zien wel waar we stranden. Bij Oosterleek, waar eerst nog een grote zandhoop de hele weg versperde, kunnen fietsers weer rechtdoor. Wij gaan door het dorp, en via Wijdenes richting Hoorn. Daar is een festival gaande, en ik hoor Jan mopperend zeggen dat hij vergeten was dat er weekendmarkt is. Het is druk op de Gedempteturfhaven. Hij moet in de rij staan voor ijs, maar waar hij mee aan komt slaat alles. Twee grote hoorns met grote ijsbollen, van een bekroonde ijsmaker. Wim zal dit ijs zeker niet versmaden! We gaan richting Avenhorn, de Goorn en ter hoogte van Spierdijk zeggen we elkaar gedag. Ik ga nog even bij kleinkind Vinny kijken. Ga samen met hem een rondje om in de Quest, en als ik thuis kom heeft Marian haar spinnenwiel uit de schuur gehaald, en de eerste strengen wol van de schapen van de Muis hangen er. 102 km gereden. Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen: