maandag 3 augustus 2009

03-08-2009 Wekelijkse boodschappen met Wim en ontmoeting met Mango rijder 110 Frank Dekker



Vanmorgen eerst even een plaat kokoskoekjes bakken voor de fam Schermer, die verser dan vers meteen afgeleverd gaan worden. Wim heeft een nieuw TeraGycle kettingwiel laten komen, die meteen in de Quest gemonteert wordt. Na de lunch gaan we via een omweg naar Castricum. We rijden over de mooie dijkjes van de Zuiderpolder en de Wijkermeerpolder bekent van de Fortenroute. We gaan door naar Wijk aan Zee, waar we bij de Zuidhoek de duinen in gaan, om er bij Onderlangs weer uit te komen. Onderweg komen we langs de Brabantse Landbouw, een boerderij waar in de vorige eeuw Brabantse pioniers probeerden om in de duinen te gaan boeren, wat jammerlijk mislukte. De zandvlakten waar op geploeterd is zijn nog nagenoeg intact. Wim doet zijn boodschappen in Castricum en Limmen en we nemen de pont bij Akersloot. Ik ga links af en zie iets geels aankomen. Ik zie dat het een Mango is. Als ik vraag met wie ik te doen heb, hoor ik met ene Frank Dekker uit Amstelveen. Hij heeft Mango 110, en Frank is een lange afstandsfietser. Zit soms wel vier uur lang zonder uit te stappen in de fiets. Hij heeft dan ook een zelflozend Uri-Tip afwateringsysteem. Ook heeft hij slimme opbergplaatsen bedacht. Een plateau onder de bult, en met twee alluminium strips vakken links en rechts voor de wielkasten. Hij wil dit jaar nog naar Frankrijk fietsen, met een uitgezette route op zijn Tom Tom langs rivieren en door dalen. Hij is nog op zoek naar een leuke vrouw die zijn caravan achter hem aan brengt, want slapen in hotels heeft hij wel gehad. Ik vertel hem dat ik zo'n vrouw heb, zei het met een camper en het ook nog leuk vindt om me te begeleiden. Hij was er nog niet uit om zijn nieuwe Mango met trapondersteuning uit te laten rusten. Hij was nog niet op de hoogte dat de Strada er nu ook is. Hij staat op de orderlijst voor een Quest. Hij gaat zich snel helemaal inlezen op onze blogs, en wist ook nog te vertellen dat ene van Vught hem twee keramische trommelremmen heeft laten zien !! Als ik in mijn fiets zit, zie ik het afwateringsbuisje onder de Mango uitsteken. Na dit prettige oponthoud ga ik op huis aan. 81 km gereden. Wordt vervolgd...

2 opmerkingen:

Frank Dekker zei

Dag Kees!

Leuk, je blog van gisteren.Twee kanttekeningen:

Je schrijft dat ik 'soms wel vier uur' niet uit de Mango kom. Echter, vier uur is niet de maximale, maar de minimale tijd dat ik niet stop of uitstap. Ik rijd nooit minder dan 100 km en in dat geval is er inderdaad sprake van vier uur trappen. Ik rijd ook en vooral langere tochten, en ook dan stop ik niet. Voorbeeld: half rondje IJsselmeer vanuit Amstelveen (Houtribdijk): 170 km en dus zo'n 7,5 uur onderweg, waarbij ik evenmin stop of uitstap. Eigenlijk kom ik alleen uit de Mango voor een lekke band, want ook eten doe ik tijdens het fietsen. Dan ga ik gewoon even wat langzamer rijden.

Overigens, ter relativering: deze praktijk dateert pas van 9 juli 2007. Toen kreeg ik de Mango geleverd. Sindsdien fietste ik er pas 12000 km mee, ofwel 6.000 km per jaar. Het valt dus wel mee.

Tweede punt: je schrijft dat ik, wegens een sik van hotels en restaurants, een 'vrouw' zoek die mijn caravan plus auto verplaatst tijdens meerdaagse fietstochten. En dat is niet waar. Dat wil zeggen: een begeleider met borsten is natuurlijk altijd leuk, maar het mag ook een man zijn. Eigenlijk ga ik er vanuit dat áls ik al zo'n iemand zal vinden, het een man zal zijn.Hoeveel vrouwen zijn genegen en bekwaam een combinatie van 12 meter (busje plus caravan van 7 meter) te rijden? En het mannen van zo'n zware caravan als de mijne vereist toch ook wel enige spierkracht. Alhoewel een ervaren caravangebruiker juist precies weet hoe hij een caravan kan manipuleren zonder zijn (of haar) spieren (plus rug) in te zetten.

Overigens heb ik op mijn caravan een elektrische mover: met een draadloze afstandbediening laat ik hem zelfstandig voor- en achteruit rijden en zelfs pirouettes draaien. Een ervaren caravanvrouw kan dus dame blijven en toch mijn caravan op elegante wijze centimeternauwkeurig plaatsen.

Mijn wensen? Hij/zij maakt de caravan pas reisklaar nadat ik dagelijks ben weggefietst, verplaatst de combi 150 tot 200 km naar de volgende camping, verricht de inschrijving, stelt de caravan op en sluit hem aan en haalt de boodschappen voor het avondeten. Verder kookt hij/zij een eenvoudig eenpans gerecht (rijst of macaroni met groenteprut en een beetje tonijn, zoiets dus, verveelt mij wekenlang niet)en doet tenslotte het afwasje. Verder is hij/zij vooral geen roker, heeft ervaring met het rijden met een (grote) caravan plus busje, en slaapt in een bijzettentje. Slapen doe ik namelijk graag in m'n eentje. Hij/zij moet dus ook dagelijks zijn tentje nog even opzetten/afbreken. Al met al denk ik dat een en ander op fietsdagen 2 à 3 uur werk en 2 à 3 uur rijden inhoudt voor mijn 'caravanbutler'.

Ik heb dus noten op mijn zang, dat besef ik. Vandaar dat ik ook een tegenprestatie bied: ik betaal alle onkosten, ook de boodschappen waarvan we samen eten, plus een dagvergoeding van 40 euro, welke ik overigens ook op rustdagen zal uitbetalen. Mijn eerste rustdag is altijd na 3 fietsdagen. Daarna fiets ik steeds 4 à 5 dagen. Voorts heb ik satelliet-tv in de caravan plus een mobiele internetverbinding waarvan mijn butler gratis gebruik mag maken.

Eerste 'kennismakings'reis? Amstelveen - Wenen. Half september weg. Fietstochtje van 1600 km. Inclusief rustdagen zijn we twee weken onderweg. In Wenen vliegt caravanbutler (eveneens op mijn kosten) terug. Ik blijf nog een poosje, want Wenen was de stad van mijn moeder.

Bevalt de 'samenwerking', dan wil ik volgende zomer twee langere tochten doen. Een rondrit Frankrijk/Duitsland (2.000 à 3.500 km) in mei. En een lijntocht naar de Noordkaap (zeg 4.000 km) in juli/augustus.

Zo zit het dus, dit voor de volledigheid. Niettemin heb ik mijn ideale caravanbutler nog (lang) niet gevonden. Bovendien twijfel ik of de voordelen (niet elke dag wéér een ander hotel en wéér een ander restaurant in hoeven) de nadelen (hoop gedoe en georganiseer, kans op panne en schade) zullen overwegen. Ik vraag me dus af of het er ooit van zal komen.

Groet,

Frank Dekker, Amstelveen.

Kees van Hattem zei

Beste Frank. Wat een reactie! En dat uren achtereen zittend op een Rainbow matje. Ik heb deze vervangen door de véél comfortabele Ventisit comfort. Wie weet tot ziens, veel plezier en succes met je zoektocht, op elk potje past een deksel. Groeten ReesKees