woensdag 2 november 2011

02-11-2011 Duinrit met een mooi einde


Pé liet per mail weten dat het in de Middenmeer erg mistig was vanmorgen. Hier was het niet anders. Om even na 10.00 uur ben ik op De Woude. Jan Geel zit al aan de koffie. We hebben de tijd, dus we wachten tot de lucht wat opgeklaard is. Jan heeft nog een flink eind naast zijn Quest gelopen j.l maandag. Wat was er aan de hand ? Hij was zomaar aan het luchtfietsen. Had had wel iets gemerkt met het schakelen, maar gewoon doorgereden. Wat mij ook eens gebeurde, midden in de Koninklijke Domeinen in Drente. Het draadeinde van de achteras was afgebroken, en lag in het bakje. In een bocht kwam het freewheel los, en dan kun je trappen wat je wilt, vooruit kom je niet meer. Hij moest de fiets uit en lopen naar Oostwoud. Er zijn ook twee lagers beschadigd geraakt en hij gaat een nieuwe as draaien, en er komen drie SKF E2 lagers in de achterbrug. De snelheid zit er even niet in ! We gaan met Wim voorop richting Wormerveer, Busch en Dam, over de Assendelverste Zeedijk, en de Hoge Zeedijk naar Beverwijk. We rijden gewoon met de auto's de stad door richting Wijk aan Zee. Daar gaan we de duinen in, en stuiteren over de klinkerweggetjes tot aan Bergen aan Zee. Wim rijdt twee maal lek op dit stuk, en vlak voor het begin van de Bergense Zeeweg heeft ook Jan een lekke voorband, en verliest zijn wielkap. In de afdaling loopt bij mij de borging los van het achterwiel. Ik hoor Jan zeggen, dat een zelfborgende moer ook maar een keer gebruikt kan worden. Ik zoek mij gereedschaptas. Vergeten ? Ik vraag Jan om een inbus, en een tang heeft hij ook mee. Sleutel 13 nog niet. Even de moer aangedraaid en we kunnen weer verder. En wat zie ik op een twee meter van de Quest in het gras staan ? Juist mijn gereedschaptas. Die had ik meteen gepakt, naast de fiets gezet, maar twee meter verder de Quest op zij kant gelegd. Wim wil via Egmond aan de Hoef en Heiloo richting De Woude. Net voorbij de slotruïne moet ik weer even sleutelen. Er kom een man aanlopen met een rugzak, en een notitieboekje. Hij is zeer belangstellend, wat wij aan het doen zijn. Hij is van het Noord Hollands Dagblad en heeft een rubriek "Onderweg ", waar hij voor morgen nog een onderwerp voor zoekt. Wij zijn inderdaad onderweg, en hij wil alles van ons weten. Na een kwartier heeft hij genoeg informatie om een hele pagina te vullen. We gaan ook nog op de foto, en morgen staat de " Bende van Wim " in de krant. Een prachtige afsluiting van een mooie herfstrit. 90 km gereden. Wordt vervolgd.

Geen opmerkingen: