maandag 19 september 2011

19-09-2011 Weer wat wijzer !


Vanmorgen staat er al vroeg een 3 x 20 inch Quest voor de nog gesloten poort. Het linkerwiel heeft 6 gebroken spaken en 2 spaaknippels zijn door de velg getrokken. Ik moet ook de sensor en een teller monteren. De draad van de sensor was glad doormidden. Het linker wiel gaat er uit, om wat makkelijker de spaken te vervangen. De moeren van de stuurstangen krijgen, is altijd even lastig, maar als ik daarna het wiel even goed bekijk, valt mij op dat de naaf zeker 20 mm of meer smaller is dan bij de huidige wielen. Je kunt dus de inbusbout van de naaf losdraaien, en het wiel er met het grootste gemak zo uithalen. Dat maakt het vastdraaien van de moeren van de stuurstangen een stuk makkelijker. Weer wat geleerd !! Wordt vervolgd...

6 opmerkingen:

Mick zei

Hoi Kees,
Toch zou ik met smallere naven voor niet zo blij zijn. Want dan staan de spaken ook minder naar binnen gericht en zullen de wielen dus slechter tegen zijdelingse krachten kunnen.
En was dit misschien oorzaak van de spaakbreuk?
mvg Mick

Kees van Hattem zei

Dag Mick. Deze Quest heeft dan ook nog eens een smaller wielbasis.
Groeten Kees.

Mick zei

Hmm, dat kan de wielen weer enigszins sparen in principe dan.
Maar hopelijk is de berijdster/der
niet al te klein dan zodat het zwaartepunt laag blijft (en niet zoals ik in de Limit al deed, omgaan id bochten!).

VeloTeĵo zei

Spaaknippels door de velg; gevolg van corrosie door pekel. Mijn Strada laat ook al corrosie zien bij de nippels ondanks het spoelen elke avond in de winter. Op mijn Alleweder gingen de velgen maar twee jaar mee. Spaakbreuk ken ik ook, alle binnen spaken zijn inmiddels vervangen en ik ben begonnen met de tweede vervanging (17000 km)

Wim Schermer zei

Na een Mango en zeven Questen met totaal 80.000 km heb ik nog nooit een gebroken spaak gehad.
Rij ik misschien als een watje?
Ik rij de hele winter door en spoel mijn wielen nooit af.
Wel slaapt de Quest in een verwarmde garage.
Afkloppen maar.

Quesjer zei

Hoi Wim,

Bij jou krijgt een fiets ook nooit de kans om echt te verslijten, je rijdt de kop er af, en dan is daar weer een nieuwe (verse) fiets. Dat kun je dus niet vergelijken met een fiets die al langer rijdt. Mijn fiets is inmiddels ruim 4 jaar jong, met ruim 50.000 km. op de teller, en ik mag afkloppen met de eerste ketting nog altijd in goede conditie, en bij de laatste grote beurt twee gebroken spaken. (de eerste!) De velgen gaan nog altijd mee, ook na twee heftige winters en dagelijks gebruik. Wel spuit ik in met vaseline. En waar vaseline zit kan geen (zout) water komen denk ik dan maar. Ik houdt wel rekening met de noodzaak om eens een velg te vervangen, dat wel.
Groet van Quesjer