zondag 28 februari 2010

28-02-2010 Enkel wind en regen

Om 8 uur ga ik een rondje rijden. Het is net aan droog als ik in de Quest stap. maar hoe verder ik van huis ga , hoe harder het gaat regenen. Ik schuil even onder een paar fietstunneltjes, om vizier en bril te drogen. Ik kom wat wandelaars tegen, maar verder niet veel te zien. Als ik weer het erf oprij heb ik toch nog 40 km gereden. Wordt vervolgd. P. s Morgen en dinsdag worden er uitrolproeven gedaan, als Wim tenminste alle maten binnenbanden met autoventiel binnen heeft. De drie 26 " wielen lieten even op zich wachten, maar die zijn bezorgd.

3 opmerkingen:

Wim Schermer zei

Hi Kees,
Of er morgen of dinsdag wordt uitgerold is denk ik niet mogelijk. De hele serie binnenbanden is pas vrijdag besteld.
Groeten,
Wim

Robbedoes zei

Uitrol proeven daar ben ik wel nieuwsgierig na.
Wordt ook het gewicht van de band gewogen?
Zit n.l. te denken dat hoe zwaarder een band is hoe verder hij zal rollen.
Een brede band heeft meer gewicht en zal dus ook verder rollen dan een smalle band van het zelfde type.
Een brede band heeft volgens mij ook meer rolweerstand.
Anders zouden onder hybride auto's dezelfde brede banden gemonteerd worden als de normale auto.
Een bredere band geeft ook een hoger benzine verbruik.
Dus bij een fiets heb ik dan toch ook meer vermogen nodig?

Gr
Rob

Wim Schermer zei

Hi Rob,
Het is niet per definitie zo dat een zwaardere band verder zal rollen. Het meergewicht op een complete Quest met berijder is maar enkele procenten, bijv. bij vergelijk van een Durano met een PM. Hoe zwaarder een fiets (inclusief banden) is, hoe hoger de rolweerstand zal zijn.
Inderdaad is er een breedte waarbij de rolweerstand gaat toenemen. Bij fietsen wordt een dergelijke breedte niet bereikt. Aan de andere kant zul je fietsbanden ook niet al te breed willen maken, de luchtweerstand wordt dan weer te groot.
Je kunt autobanden en fietsbanden niet één op één met elkaar vergelijken. Het draagvermogen van autobanden is veel groter en autobanden zijn altijd radiaalbanden, fietsbanden daarentegen zijn vrijwel altijd diagonaal.
Groeten,
Wim