zondag 1 maart 2009

28-02-2009 Even een Quest omruilen

Om 8.30 uur meldt Pé dat hij niet mee kan rijden, want zijn darmen zijn van slag. Wim belt even later dat hij nog even een lekke achterband moet verwisselen. Het kan wel een kwartiertje later worden. Geen nood, de dag is nog lang. Als ik om 8.45 uur vertrek richting Avenhorn is het mistig, en druilerig weer. Aan het einde van de Walingsdijk zie ik Wim in de Mijzenpolder aan komen rijden. Wat een timing. Door naar Hoorn en Enkhuizen. Op de Zijlweg, onze eerste vaste stopplaats, is het hoogste tijd voor koffie. De mist lijkt wel dichter te worden, en ja hoor het zicht op de dijk is krap aan honderd meter, en de bril moet vaak gelapt worden. De wereld is klein hier. Als uit het niets duikt er ineens een gele Alleweder op. Ik herken de nieuwe zelfbouw Alleweder van Jan Geel uit Oostwoud, van het museum De Baan. Hij is er mee aan het testrijden, en is al aan het einde van de dijk geweest. Hij is baanbrekend bezig geweest, want hij heeft een zonnepaneel ingebouwd die het achterlicht laat branden, en een accu bijlaadt. Deze bijzondere velomobiel noem ik passelijk 'de Baanbreker'. Jan vraagt of hij mee mag naar Dronten. De 'Bende van Wim' heeft er een aspirant lid bij. Al snel zijn we in Lelystad, en ik hoor Jan mopperen als we al slingerend onze weg vervolgen. Hij moet ook nog een keer uit zijn fiets omdat hij een tak meesleept. Zijn fiets wordt zwaar op de proef gesteld. In een afdaling mist Wim bijna een bocht omdat hij een lekke voorband blijkt te hebben, die snel verwisseld wordt. Precies op schema zijn we om 01.30 uur bij Velomobiel. Jan oogst veel bekijks met zijn zelfbouw, en voor hemzelf zijn er ook veel nieuwe dingen te zien, want hij is hier voor het eerst. Allert zegt toe dat ze, als de tandemQuest klaar is, ze het museum van Jan, over fietsen en auto onderdelen komen bezoeken. Ook ik spreek met Wim af om dat binnenkort te gaan doen. En nu aan het werk. Quest 305 krijgt de Avocets er weer onder. Armsteunen overzetten, lange bout voor de waterzak en nog wat aanpassingen. Standaard ligt nu de Vredestein Perfect Moiree 54 op het achterwiel. Het is weer druk in de zaak . Een Quest voor een bijna twee meter lang ex Versatile rijder wordt voor de zoveelste keer aangepast, en is ineens vertrokken. Veel plezier met je Quest. Er komen weer twee Questrijders voorrijden, waarvan er een een 'groot probleem' heeft met de achterophanging. Ymte rammelt wat en ontdekt snel dat er een bout is los zit. Even aandraaien en de tocht kan voortgezet worden.
Herhaalde waarschuwing: loop regelmatig de bouten en moeren na van Mango en Quest, want alles kan lostrillen, zelfs de geborgde bouten. Er is koffie, het is dan al 16.00 uur! Het gesprek gaat over lagers, verlichtingsbronnen met de plaatjes erbij, en om 16.30 uur neem ik zelf het initiatief om te gaan pakken. We moeten nog drie uur rijden, en Marian lief krijgt alvast gelijk. Het wordt weer om etenstijd thuis komen. We rijden door tot Checkpoint Charlie voor een sanitaire stop, een fruithapje en een laatse broodje. Ik verwissel snel een leeglopende binnenband voor, en met 35 km. per uur op weg naar Enkhuizen. Daar zeggen we Jan gedag, die met zijn 68 jaar het tempo kon bijhouden. Petje af! Het begint te schemeren en Wim zet zijn groot licht aan. Een beste bundel licht gaat voor Wim's Quest uit. Hij heeft ook stadslicht, led remlicht, en drie schakelaars meer. Zijn remlicht bleef wel constant branden. Als ik mijn ogen sluit blijven er twee felle rode lichtjes branden op mijn netvlies. Om 18.30 uur zeg ik Wim gedag, en ik word bedankt voor de escorte. De volgende keer zal ik extra proviand meenemen, want al het eten en drinken was op. Het was weer een prachtige rit. 175 km gereden.

Wordt vervolgd...

2 opmerkingen:

Tom zei

Hallo Kees,

Dat ik ineens vertrokken was had te maken met de afspraak die ik met Allert had. Ik zou het zoveelste proefritje van de dag maken en als ik nu niets meer zou horen zou ik doorfietsen. Ik had eigenlijk niet verwacht dat het deze rit klaar zou zijn maar dat bleek het dus wel te zijn.

Daardoor was ik ineens weg.

Vriendelijke groet,

Tom Hospes

Anoniem zei

Hello Kees,I am an avid reader of your Quest blogs at blogger.com and subscribed your RSS feed to get always the newest and latest news from you and your velomobiles. I also have a blogger.com weblog http://dreiradmenschen.blogspot.com and am riding a Flevo-Alleweder (ex-machine from Allert Jacobs) and am waiting for my new Mango (delivered hopefully in the next few days). I found your newest blog posting concerning your ride to Dronten and the meeting with selfbouwer Jan Geel. His bike ist interesting and I postet something about it in my blog. Therefore I put links to your both blogs and linked also 2 pictures from your origin. I would inform you about that and ask you, if that is o.k. for you? Please drop me a note if you don`t want to find your Links in my blog. In this case I will remove the content immeatetly.
Greetings from Muenster, Germany. Have both a nice day and thank you for your interesting blogs!!
Bernd
(ib48366 - at - gmail.com)