zaterdag 5 november 2011

04-11-2011 Route Oliebollentocht verkend en aangepast.


Om 11.00 uur is het verzamelen voor Cees, Jan, Matthijs en bij Sportcomlex De Mijse in Schermerhorn. We gaan de route rijden van de 16 de Oliebollentocht op 28 decenber a.s. Cees legt alles vast in de GPS, en in goed overleg hebben we de route iets aangepast, want door kunnen rijden is van groot belang bij een lage temperatuur. Het is vandaag net lente. In de Beemster heeft Cees twee zwanenparen gezien met jongen van het voorjaar en met pullen van een week oud ! Na 27 km houden we halt bij Hotel Restaurant De Rijper Eilanden, en we worden vriendelijk ontvangen door Lucy. We krijgen koffie van het huis, en we bespreken het een en ander. Het is een pracht van een locatie. Jan Geel kijkt zijn ogen uit, want er staat een grote verzameling oud gereedschap, fietsen met en zonder hulpmotor, en op het buitenterrein staan oude bussen, verhuiswagens enz. Na de bezichtiging gaan we verder voor het tweede deel van de route, via het Jagerspad komnen we op de Kanaaldijk richting Oost Graftdijk. Matthijs heeft hier familie wonen. We rijden dus door het dorp, ergens het erf op, en voor we het weten zitten we aan de koffie in het zonnetje in de beschutting de mestvaalt. Matthijs heeft zijn achter-achter nicht in zeker 25 jaar niet gezien, maar het weerzien is allerhartelijkst. Nog maar een keer koffie, en dan op naar de Museummolen. Nou mooi niet ! Eerst nog een fotoshoot met deelnemers van de Ducktrail. Een rit met hindernissen en opdrachten van Deux Chevauxtjes, eenden dus met chauffeur en inzittende. Aan het einde zijn we het allemaal eens dat het een pracht van een route is, met mooie locaties, weidse uitzichten, mooie wegen en pittoreske dorpjes. Ik las op het forum of deze route ook niet door de open liggers als Appelflappentocht gereden kon worden op dezelfde dag of een dag ervoor. Wie neemt hier het voortouw ? Dit kan zo geregeld worden ! 71 km gereden. Wordt vervolgd... P.s nog wat van technische aard. Jan heeft een nieuwe achteras gedraaid. 3,5 mm langer als de de oude. Deze aan twee kanten ingeboord met 8 mm draad en de uiteinde voorzien van twee platte kanten waar een 13 mm sleutel op past. De as past dus op de mm nauwkeurig in de achterbrug in de drie SKF E2 lagers, vastgezet met twee bouten met een ring. Hij reed met de Quest vanmorgen al met 60 p/u per uur over de Broerdijk, en dat zonder de wielkappen, maar wel met de tourkap erop !

3 opmerkingen:

André Dronkers zei

hoi kees
bij mij,achter in de sloot zit een fuut met z'n 2e nest

Gerrit zei

Dat is geweldig Kees , 60pk uit 1 Quest , haha , ik denk dat je 60 km/uur bedoelt .

Willem zei

Kees, mooie mensen die Lucy, Mart, Steven, wij keuren de voertuigen van Mart al enige jaren, er staat overal wat verspreid in Noord Holland als het maar oud en apart is.