dinsdag 2 juni 2009

02-06-2009 Met Wim naar Marken en terug


Om 11.30 uur ben ik op De Woude voor een gezamenlijke rit naar Waterland. Het is Pinkster drie, en een oud gebruik was om in Purmerend een "geit" te gaan kopen. Ik vraag een bejaarde man , die het weten kan, waar de geitenmarkt is. "Dat is al lang afgeschaft, die Zaankanters kwamen eerst zuipen, en daarna op de vuist" is zijn antwoord. Er is wel een jaarmarkt in de stad. Wij weten genoeg er snellen richting Landsmeer. Bij Watergang, een dorp waar ik meestal langs zoef, gaan we vandaag eens nader bekijken. Je moet er wel het fietspad voor verlaten, maar dan krijg je heel wat moois te zien. Ophaalbrugjes, mooie oude panden, en een wijds uitzicht richting Broek in Waterland. Wim, die nogal snel contact maakt met wildvreemden en zelf viervoeters, raakt in een geanimeert gesprek met een voormalig Paroolman. Hij wordt en-passant uitgenodigd om bij het eerstvolgend bezoek aan De Woude nummer 6 aan te doen. We gaan door naar Het Schouw, Broek in Waterland en in Monnickendam is er dubbele espresso. De Questen worden gestalt onder het afdak van De Waag. Pracht gebouw! We hebben de koffie nog maar net op, of Wim heeft het over ijs. Eerst nog naar Marken, en terug, en dan in in volle vaart het ijspaleis voorbij rijden is mijn voorstel. Voor Wim is dit geen optie, dus ik stem er maar mee in, om daar te stoppen. Voor mij een Wimmie, en Wim neemt een Keessie. Bedankt Wim! Na deze callorie- boost kunnen we er weer een tijdje tegenaan. De snelheid blijft boven de 30 km p/u met de wind pal tegen. Wim gaat wel opvallend soepel over het slechte wegdek in Kwadijk. We gaan dwars door de Beemster, door Graft en de Rijp, en zo komen we weer op de Wetdijk uit, waar we elkaar gedag zeggen na weer en pracht rit. 117 km gereden. Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen: