donderdag 30 oktober 2008

25-10-2008 Dik Trom museum in Etersheim

Na de 210 km. van donderdag heb ik vrijdag niet gefietst, maar de Quest gepoetst: een berg Flevolandse klei verwijderd uit de wielkasten. Neksteuntje aangebracht, bestaande uit dubbel schuimblok met daar overheen een stuk isolatiebuis van de Gamma.
Dit naar idee van Wim Schermer. Marian vragen om er een zacht stofje omheen te maken, maar ja, die zit nu nog in Frankrijk. Belde vandaag op vanaf de derde verdieping van de Eiffeltoren! De neksteun bevalt zo alvast ook goed. Op de plaats waar mijn ellebogen de zijwand raken heb ik een schuimblok geplakt met klittenband. Tip: voor je de zelfklevende strook aanbrengt, deze eerst verhitten met een verfafbrander, tot de lijm wit ziet, dan pas aanbrengen. De strook zit dan extra stevig. Met schouder- nek- en elleboogsteunen zit ik nu helemaal 'pas' in de Quest. Of, zoals een dame eens opmerkte toen zij mij in de Mango zag zitten: "Meneer, wat zit u er lekker strak in!" Ik wist daarop even niets te zeggen.

Vandaag ritje Etersheim. Eerst naar Purmerend via de Westdijk, Graft en via de Zuiderweg naar Z.O. Beemster. Over de Oostdijk naar Oosthuizen, de Zevenstedenweg over naar Warder, en zo via de Zuiderzeedijk naar de Molen van Etersheim voor een bak koffie bij Anna. Dit is het tweede jaar dat de molen draait. Wandelaars en fietsers kunnen hier op adem komen, en het is een aanrader voor Velomobilisten. De warme appeltaart is er werkelijk van grote klasse.

Ik wilde er wat foto's maken van het oude plaatselijke schooltje, waar ooit meester C.J. Kieviet voor de klas gestaan heeft, en de plek was waar hij het eerste deel van 'De avonturen van Dik Trom' schreef. De eigenaar van schooltje en woonhuis kwam lachend naar me toe om te vragen of ik pech had, maar ik at eerst mijn broodje voor ik de kamera pakte. De man bleef maar vertellen over de geschiedenis. Zo kon bijvoorbeeld ooit zijn eigen vader de handen wassen in de Zuiderzee bovenaan de dijk... en Etersheim lag eens aan de andere kant van de dijk. De restanten van de kerk zijn er nu nog te zien. Het kerkje vlakbij de school krijgt zijn torenspits weer terug en ook het O.L. Lagere Schooltje staat op de nominatie om gerestaureerd te worden. Etersheim valt bestuurlijk onder de gemeente Amsterdam. Iets dat ik nooit geweten heb. Het subsidiebedrag was bijna toegekend, maar 'de Crisis' heeft het project even stilgelegd. De Stichting Museum Dik Trom zoekt nu sponsors die willen steunen. De eigenaar van deze panden wil zijn bedrijf -zwaar transport- een stukje verplaatsen om deze éénmansschool van naar ik meen begin 1900 in ere te kunnen herstellen. Hij wil er wel graag zelf blijven wonen, of zoals hij zei: 'Ik ben hier geboren en wil hier nooit meer weg!'

Als ik later thuis ben zoek ik op internet naar de Stichting Dik Trom. De gemeente Zeevang wil van het schooltje, dat dateert uit 1883, een 'Dik Trom Museum' maken.

Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen: