dinsdag 24 augustus 2010

24-08-2010 Zedde ge der ene van van Hattem ?




Ik bel Pé, met de vraag of hij nog een rubberen ring wil in zijn kettingwiel. Hij moet nog even wat rommelen, maar dan komt hij deze kant op. Met een paar minuten is de klus geklaart, en hij wil wel met mij naar Volendam. Door de polders even langs De Woude om Wim op te pikken, maar er staat geen zwarte Audi dus die is er niet. Dan maar door naar West- Knollendam, door de Starnmeer naar Spijkerboor en via Purmerend naar de theetuin van Overleek. Daar tracteert Pé op koffie met gebak, en deze calorieën zullen we straks nog wel nodig hebben, want het begint steeds harder te waaien, en ik hoor Pé zeggen dat de weercomputer bij hem thuis een stormwaarschuwing heeft gegeven. Er komen een paar fluisterbootjes afmeren, en al gauw zie ik dat er een stuk of acht Brabanders op het terras plaats nemen. Ze hebben het ook over een "toffel" waar ze een tafel mee bedoelen. We komen zo aan de praat, en ik hoor dat ze uit de Beerzen komen, dorpen in de buurt van Oirschot. Daar kom ik vandaan laat ik weten. " Zedde ge der ene van van Hattem " ? " Het moet nou toch niet gekker worden " zou Jaap Kooiman zeggen. De man is er een van van Bommel, uit het kerkdorp Spoordonk, waar ik geboren ben, en hij heeft onze pa ok nog gekend. Wat een kleine wereld ! Pé legt dit vast met zijn fototoestel, en na nog het een en ander over de Quest verteld te hebben gaan we verder met de rit. Op de Dijk in Volendam kunnen we rustig doorrijden, en ik waan me weer in Ierland, met al die mensen die foto's van ons maken. Het weer wordt er niet beter op. De wind trekt flink aan. Voorbij Scharwoude groet ik Pé, en op de Walingsdijk vertrouw ik de harde westen wind niet en ik besluit om via de polderweg te rijden naar Ursem. Op de hoek bij de Gouden Karper blijf ik achter een vrouw op de fiets rijden, die last heeft van de wind, ook nog eens schrikt als ze mij ziet, en de stoep raakt. Ze raakt met haar hoofd een verkeersbord, verliest haar bril, en komt met de schrik tot stilstand. Gelukkig zonder te vallen ! Ik stop en vraag of alles goed is, en ze laat weten dat ze erg geschrokken is, en dat het goed gaat met haar. Even later zie ik haar achter me aan fietsen. Het was me een dag wel ! Lees ook op het blog van Pé zijn ervaringen van deze dag. Onze Professor Ben heeft ook van zich laten horen. Hij is maar liefst 8 kg afgevallen !! Bij elkaar hebben we zo'n 20 kilo vet verbrand daar in Ierland. 98 km gereden. Wordt vervolgd...

1 opmerking:

Hans zei

Hoi kees, Je staat met een mooie foto in het stadsnieuws van Heerhugowaard, incl. Quest natuurlijk. Ik heb jullie belevenissen in Ierland gevolgd. Heel leuk en leerzaam om dit te lezen. groet, Hans