woensdag 15 juni 2011

15-06-2011 West-Friesland op zijn mooist !!


Gisteren belde Jan uit Oostwoud. Hij had wel zin in een gezamenlijk ritje. Om 10.00 uur ga ik van huis. Vriend Wim laat het deze ene keer afweten. Hij blijkt vandaag een snel ritje Dronten gemaakt te hebben , en is nu [ 16.00 uur ] net in Hoorn aangekomen. De zon schijnt nog, maar na de koffie begint het eerst te miezeren en daarna regent het flik door. Wij maken ons daar niet druk om. De kap gaat erop, en ik haal het windscherm er af. We fietsen naar Wevershoof, Andijk en boven op de dijk naar Enkhuizen. Jan rijdt rondom met stroomlijnkappen, waarvan de voorste zwart gespoten zijn. Hij is nog niet helemaal tevreden, het moet strakker kunnen. Jan gaat ze nog eenmaal licht opschuren, verven en matte lak als afwerking. Hoe dan ook, het ziet er gestroomlijnd uit, en het is zeker sneller. Ik vertel Jan dat René onze Wim uitgedaagd heeft om a.s zondag te sprinten van Den Oever naar Medemblik. Wie weet gaat Jan ook mee doen. Na Enkhuizen fietsen we in de regen door Polder de Drieban, en Jan laat me in de buurt van Zwaag de mooiste boerderijen zien, echt oud en met smeedijzeren hekwerk om het erf, een ronde schoorsteen en de mooiste voordeur van West-Friesland. We komen langs de Heidenen Begraafplaats en zelfs lang het huis van zijn overgrootvader. Het staat op instorten volgens de overburen, maar er zitten nu polen in. Bij Blokker rijden we het erf op van de korenmolen De Krijgsman. Op zaterdag open, dus op 1 oktober tijdens Molentocht 3 hebben we hier een plas en koffie pauze. Jan wil nog even naar Hoorn, om bij Vivaldi een ijsje te halen. Als we richting de Schouwburg rijden, moeten we een schuin weggedeelte over. Ik hoor wat kraken bij Jan. Hij gebaart dat er niets aan de hand is en we rijden door. Een bukker komt ons op hoge snelheid achterop en roept : " Je bent wat verloren, je bent wat verloren " Jan kijkt over naar zijn rechterwiel en ziet dat de kap ontbreekt. Omkeren en de kap ophalen. Hij blijkt er ook nog over heen gereden te zijn, maar er gelukkig is niets beschadigd. " De bevestiging moet beter " hoor ik Jan denken. We rijden samen door tot De Goorn en ik ga daar links en Jan rechtdoor via Spierdijk op Oostwoud aan. Mooie leerzame rit. 108 km gereden. Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen: