maandag 24 oktober 2011

25-10-2011 Wim met een been naar huis


Het is om 10.00 uur verzamelen op De Woude. Vandaag rijden we een rit door Waterland. Rob Kaag ziet al aan de koffie, en Jules en Elly ontmoeten we straks in Purmerend bij de sluis. Rob had al gemerkt dat er een straf windje staat. Als we pal tegen de wind in richting Spijkerboor rijden raakt Wim achterop. Wat is er loos ? Nou zijn rechter Bebop pedaal licht op de bodem. De Kneesaver is weer eens losgekomen uit de crank. Hij vraagt mij de passende sleutel, maar het pedaal laat zich niet vastdraaien. Bij controle zitten er twee bramen op de schroefdraad. Nou heb ik veel reparatiespullen bijn me maar geen fijn slijp geredschap. Geen nood Wim rijdt met een been trappend terug naar De Woude, en Rob en ik gaan verder naar Purmerend. Op de Oostdijk waait het wel erg hard, en Elly als lichtgewicht in haar carbon Quest vindt het maar niks. De snelheid dus maar snel aangepast. vlak voor Oosthuizen krijg ik een telefoontje van Pé, en vraagt onze positie. We spreken af dat we elkaar aan de dijk vlak bij Edam zullen ontmoeten. In Oosthuizen moet ik even vol in de remmen. Een man in een SUV rijdt zonder op of om te kijken vanaf een garage uitrit de weg op. Ben ik blij dat ik net de remtrommels schoongemaakt heb. Ik sta dan ook meteen stil ! We zijn van plan om naar Marken te rijden, maar daar zien we maar van af, omdat het te hard waait. Voor eens en nooit meer drinken we op De Dijk koffie. De toeristen kunnen niet van de Quest van Rob af blijven. Tillen de kap op, knijpen erin, en laten hun vingerafdrukken achter op het vizier. We zijn blij als we het dorp weer uit zijn en we spoeden ons naar Katwoude, Monnickendam en vlak na Uitdam belt Wim. Hij heeft het pedaal weer vastzitten, en is weer in de Quest gesprongen , en laat weten vlak bij Landsmeer te rijden. We ontmoeten elkaar op weg richting Schellingwouderbrug. Wim was net even verkeerd gereden. Jules en Elly gaan hier vandaan weer op huis aan. Wij keren om en gaan richting Landsmeer. De pont op, rechtsaf en nu hebben we de wind mee tot aan De Woude. Pé is dan in Purmerend richting Z . O Beemster gegaan. 131 km gereden. Wordt vervolgd... P.s op de heenrit naar De Woude zag en hoorde ik een bestuurder van een bestelauto van Runner toeteren. als ik op de pont sta staat Joost Hoedjes ineens naast me. Met deze aardige man heb ik enkele jaren samegewerkt op een instituut, hij als Melkertbaan, en ik als hoofd groenten/bloementuin.

Geen opmerkingen: