Gisteren vier stoelen uit de Seat Alhambra gehaald om ruimte te hebben voor de Quest. Vandaag naar Dronten om o.a de body van de cassette te laten vervangen. Theo is daar heel handig in. De as gaat er makkelijk uit. Meteen wieldoek vervangen en dan gaat Theo de Supernova opnieuw vastzetten met superlijm. Hij ziet dat de dagverlichting led stuk is. Er gaat een nieuwe in. Hij meet de kettingslijtage, en na 80.000 km kan deze nog een hele tijd mee! Nog even het lampje van de kilometerteller solderen en de Quest kan weer in de auto. Natuurlijk heb ik de Quatrovelo goed bekeken. Er stond er een klaar voor een Zwitser. Deze heeft een Schlumph mountain-drive en Theo verteld me dat en in de Ardennen een vierwieler rijdt die zelfs tot 20 % stijle hellingen met het grootste gemak naar boven rijdt zonder dat de achter wielen slippen. Een Quest slipt,dat heb ik gemerkt tijden de meerdaagse tocht naar de Bron van de Maas. Wordt vervolgd...
woensdag 18 januari 2017
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
4 opmerkingen:
20%, met het grootste gemak omhoog rijden? Dan ben je wel een superatleet!
Vreemd dat dit slippen met 2 wielen achter, dus minder gewicht per wiel, beter wordt. Of de aandrijfkracht netjes over 2 achterwielen wordt verdeeld, is nog maar de vraag.
^^ Maar bij klimmen wordt wel gewicht van de voorwielen naar de achterwielen verplaatst. Hoe steiler hoe hoger dat percentage. De achterwielen krijgen dus wel meer wieldruk dan in een normale situatie.
De rest zal aan de grip van het soort bandje liggen.
Er is een video van de 4 wielige - maar 1 wiel aangedreven - DF die in een keuken tegen een schuin geplaats paneel op het aanrecht aanrijdt om naar ik aanneem Daniel een biertje uit de bovenste schappen van een koelkast te laten pakken. Dat zag er ook wel uit of het 20 % was of zelfs meer.
In principe hoef je geen atleet te zijn, als de versnellingsverhoudingen maar laag genoeg kunnen worden gekozen. Al kom je wellicht bijna niet vooruit als ze echt laag gekozen zijn, het zal een rare gewaarwording zijn met 90 toeren per minuut te trappen en 1 km/u snelheid te hebben....
Een Kettwiesel heeft twee achterwielen waarvan er maar 1 is aangedreven, bij steile hellingen gaat de neus om. De Kettwiesel heeft weinig druk op het voorwiel.
Een reactie posten