zondag 13 juni 2010

12-06-2010 IJsselmeer voor de helft gerond

Om 7.00 uur fiets ik samen met René naar Oosthuizen, de startplaats van het Rondje IJsselmeer. Als ook Wim er is kunnen we, Paula, Arie, Matthijs, René, Jan [ op het allerlaatste moment alnog mee ] en ik gaan rijden is het al ver na achten. In Durgerdam is de eerste korte pauze, al staat Marian met camper en dochter Wanda niet op het parcours. Na vers koffie kunnen we kilometers gaan maken. Jan heeft het er over om na 100 km maar eventjes te stoppen. Nou stoppen doen we nog vaak genoeg. We belanden tot drie keer toe op een drukke jaarmarkt, en waar ik tijdens het rijden van de Zuiderzee Route hele stukken langs het Gooimeer kon rijden, blijkt nu dat niet meer te kunnen. Hele stukken land zijn opgespoten voor nieuwbouw. Zelf verken ik elke geplande route. De route die Paula met behulp van Google Earth en Garmin heeft gemaakt ging soms over onverharde wegen, en door Quest onvriendelijk hekken. Dit was voor Arie en Paula een goede oefening, voor als ze straks per Quest naar Oostenrijk rijden. We rijden over de mooie vernieuwde Stichtse Brug en nu op hoge snelheid door de polder naar Strand Nulde, Putten, en Ermelo om zo langs Strand Horst in het overbevolkte Harderwijk uit te komen. Er is markt en kermis. Marian heeft haar kamp opgeslagen bij de Harderhaven,maar wij staan op een industrie terrein. Lief breekt haar kamp op,en moet flink omrijden om bij ons te komen. Je had haar gezicht moeten zien ! maar Matthijs maakt een opmerking de de goede stemming meteen weer terug brengt. De Afsluitdijk gaan we vandaag niet halen, of we moeten tot middernacht doorrijden. We zijn het er allemaal snel over eens om de tocht in te korten door de dijk Lelystad -Enkhuizen te nemen. De laatste pauze is Lelystad bij de patatkraam, maar het is nog een hele toer om er te komen, zelf met drie Carmins. Het is stevig gaan waaien, en ik krijg wat minuten voorsprong, om niet tijdens de hele overtocht achteraan te hoeven blijven hangen. Ik kan nu wel net boven de 30 km per uur blijven rijden. Na Enkhuizen lijkt het te gaan spoken, nog meer wind en dreigende luchten. Het blijft bij windstoten en een spat. Net buiten Schardam bedanken we Paula en Arie voor de sowieso prachtige rit met veel leermomenten. De IJsselmeer tocht van 315 km zal zeker nog vereden gaan worden. Met Wim en René verder naar Avenhorn. Ik fiets met René tot aan het begin van de Huygendijk. Hij is vandaag dicht bij de 300 km gekomen. Zelf heb ik 230 km gereden. wordt vervolgd...

3 opmerkingen:

Martje zei

hee keesie

Klinkt niet helemaal allemaal koek en ei, maar toch nog lekker gereden denk.
Ik hou t nog maar ff bij wat kortere tochies. Nog iets in verschied??

Kees van Hattem zei

Lief Katje. Het was een mooie rit,maar wel met onverwachte hindernissen. Zondag 27 juni Ronde van Noord-Holland 150 km. Je kan aansluiten in Schagerbrug. Dinsdag/Woensdag met Wim op pad. Groeten Kees.

Martje zei

Ik bel jullie wel als ik ergens ben. Wellicht kunnen we ergens afspreken.
groetjes