zaterdag 10 april 2010

10-04-2010 Nijland - Heerhugowaard via Urk 154 km





Om 8.00 uur staat het ontbijt klaar in Huize Wiggers. Ben gaat met mij mee tot de Ketelbrug We rijden de snelste route naar Lemmer via Folsgare, Oosthem, een naviduct onderdoor, naar Follinga, Eesterga om in Lemmer in de Oude Herberg even pauze te houden. Ben laat me daar de Ierse Pub even zien aan de Oude Sluis. Ben gaat daarna voorop richting Urk vlak langs het water. Het eerste hek is fietsend te nemen. We hebben de wind mee en we zijn al snel in Urk. Net buiten Urk een tweede hek. Ben kan er door heen, maar k stap wijselijk uit,om de Quest er voorzichtig doorheen zien te krijgen. Vlak voor de Ketelbrug komt nog een hek. Pé heeft ons gewaarschuwd ! Ben met iets verder uit elkaar staande voorwielen rijdt er doorheen. Als ik dat ook doe, hoor ik een klap. Het rechter wiel is in een gleuf gezakt, en ik zit muurvast. Uit de Quest, deze optillen, en voorzichtig verder. Dit is een verdomd Quest onvriendelijke doorgang. Wil iemand het gat links op de foto volstorten met sneldrogend beton. Wie is de wegbeheerder ? De Quest heeft er een schram aan overgehouden. Vlak bij de aansluiting op de Ketelbrug staat ook een bijna onneembaar hek. Hier gaat Ben richting Emmeloord, en ik trap rustig aan de brug over, en stop even bij de Flevocentrale. De tweede dijk komt in zicht. Ik he nu de wind pal tegen. Gelukkig kan ik wat wielrenners inhalen. Pé aan de telefoon, met de vraag waar ik ergens op de dijk fiets. Ik laat hem weten dat ik vlak bij Checkpoint Charlie ben. Hij blijkt op de andere, de Afsluitdijk te rijden. Jammer ! Na Enkhuizen maak ik de keuze om de Zuiderdijk eens te gaan verkennen. De gemiddelde snelheid zal wat dalen, maar de Geax Tattoo moet ook op heel slecht wegdek en helemaal geen wegdek getest worden. De band voldoet uitstekend !! Kilometers onverharde weg brengt me tot aan de molen voorbij Schellinkhout. Redelijk te befietsen, dit stuk dijk in het weekend. Om even voor 16.00 uur ben ik weer thuis, na een leuk verblijf in Nijland en een mooie rit van 154 km. wordt vervolgd...

1 opmerking:

Robbedoes zei

Hoi Kees,

Dat hek is echt te slecht voor woorden.
levensgevaarlijk ook voor bv honden die er met een poot in kunnen vallen.
Hopelijk is er daar iemand in de buurt die hem volstort.

Gr
Rob