maandag 5 april 2010

05-04-2010 Twee Dijkentocht en dagrecord 270 km




Ik vertrek om 7.30 uur om op tijd in Avenhorn te zijn, om samen met Sebastiaan naar het begin van de dijk Enkhuizen-Lelystad te rijden. Daar drinken we een kop koffie, en na een paar minuten komt Jan aanrijden. Hij heeft net ontbeten, en laat weten dat er kilometers gemaakt moeten worden. Rijden dus ! De eerste dijk zijn we snel over en bij de centrale aan de Ijsselmeerdijk is er ook voor Jan koffie. Hij begint te vertellen over zijn dienstijd in La Cortine ten tijden van de Koude Oorlog. Hij kan er zo een boek mee vullen. De Ketelbrug komt in zicht. Ik ben benieuwd hoe die lange afdaling zal zijn. We hebben de wind in de rug, en Sebastiaan haalt met meetrappen 67 km per uur. Ik laat me gewoon uitrollen, en de teller blijft net onder de 60 km per uur. Via Nagele, Toolebeek, Espel, Creil, Rutten zijn we om 12 .00 uur in Lemmer. Even een korte pauze bij de sluis, waar Jan aan de praat raakt met een wat oudere Zündap rijder. Onze Questen gaan weer op de foto, en er zijn weer veel kijkers. We moeten verder want ik weet dat de Zuiderzee route die we gaan volgen niet de snelste weg is door dit deel van Friesland, maar wel de mooiste. Bij Workum neem ik na later blijkt het verkeerde paadje. Het fietspad wordt een voetgangerspad. We komen voor een klaphek te staan. De Questen er maar doorheen geduwd. Nu moeten we de glibberige dijk nog op. Ik blijk een lekke voorband te hebben, en met het wiel helemaal onder de vette klei krijg ik de band er maar moeilijk af. We kunnen snel weer verder. Met de wind nu van opzij kunnen we flink door blijven rijden en de Afsluitdijk komt eraan. Nu hebben we de wind pal tegen, en ik merk dat Sebastiaan aan het inkakken is. Ik schuif hem een Mars toe, en al snel komt hij tot leven. De snelheid blijft 30 km per uur, en harder rijden heeft geen zin, want we moeten na de dijk nog heel wat kilometers afleggen. Even stoppen we bij het monument van Leeghwater, en we gaan uitgebreid op de foto. Na Den Oever gaan we via de Noorder/Zuiderdijkweg naar Medemblik. We zien vlak bij Medemblik een gele Quest aankomen. Sebastiaan denkt dat de rijder een grote blonde schoonheid is, maar we maken hem duidelijk dat het ene M V is uit O. Jan laat weten dat hij nog een stuk mee rijdt om de 250 km vol te maken. Sebastiaan gaat vandaag ook een record rijden in de Quest, en als hij een paar kilometer omrijdt is het voor hem de langste tocht ooit. In Aartswoud zeggen we Jan gedag. en via de Langereis en de Oostdijk komen we in Rustenburg. Daar ga ik rechtsaf naar de thuisbasis. Ik heb dan 270 km gereden. Jan en Sebastiaan bedankt ! Tot de volgende rit. Wordt vervolgd...

1 opmerking:

Jan Reus zei

Hoi Kees.

Mooie lange tocht.
Had graag mee gegaan maar voor mij met de alleweder nog even te lange afstaand.

Jan.