woensdag 29 juli 2009

29-07-2009 Naar Middenmeer, en rondje Wieringen met Pé



Om 9.30 uur belt Pé, en laat weten wel mee te willen naar Wieringen. Altijd leuker dan alienig, zouden ze in het Westfries zeggen. Ik kom Pé op de Berkmeerdijk al tegen. Via Langereis, Aertswoud naar Medemblik. Op de rechte weg naar Den Oever komt de snelheid niet onder de 35 km per uur. We schudden nog even een race-fietser af, en in Den Oever verorbert Pé een flinke gebakken kabeljauw. Het is gaan regenen, en de kap gaat er op. Na enkele kilometers kan de kap er weer af. We zijn ter hoogte van de Quaretaineweg, en ik hoor van Pé dat ze ooit van plan waren om een spoorlijn te laten lopen in de geul, die ik ooit iemand de " wond van Wieringen" heb horen noemen. Wat niet is kan nog komen. Na de Hauwkes gaan we via Slootdorp naar Middenmeer, en er is koffie. Oude foto boeken komen op tafel, met plaatjes van de pioniers en de verwoestingen door het opblazen van de dijk op 17 april 1945. Ik krijg nog een alleraardigst lied te zien en te horen in het Westfries, over een fietser die alle uithoeken binnen de West Friese Omringdijk kent, en alle stadjes, dorpen en gehuchten worden in het refrein gebruikt. Pé misschien ter overvloede, de West Friese Omringdijk ligfiets tocht wordt op zaterdag 12 september vereden. Als ik om 14.00 uur op huis aan ga schijnt de zon en het is meteen benauwd. Ik ga net voorbij Aertswoud links de Doik op en vervolg deze tot Kolhorn. Via Basingerhorn, Haringhuizen naar de Noord. Als ik bij de verkeerslichten sta aan de Westerweg hoor ik en mevrouw zeggen. " Dat raid wel déééééénk " en ik weet dat ik in Heerhugowaard ben. 111 km gereden. Wordt vervolgd

Geen opmerkingen: