dinsdag 4 april 2017

Middelste 42 t blad vervangen

Na een heerlijk ritje rond de Waard maar eens het middelste voorblad vervangen. Na 80.000 km en meer is deze aardig versleten. Met de juiste cranktrekker, en een verlengde inbussleutel is het zo gepiept. Het middelste blad is erg vuil, er zit een dikke vieze koek tussen de bladen. Alles losdraaien, schoonmaken en oppoetsen. Maar  even noteren waar ik nu mee fiets. Crank 170 mm, kleinste blad 30 t, middelste 42 t en het grootste 57 t. Ik fiets de meeste tijd op het middelste blad. Hoge trapfrequentie dus zo soepel als het kan. Het gaat bij mij al lang niet meer om een hoge snelheid te halen, maar om lekker relaxed te fietsen. Dan kan het lang an! Wordt vervolgd... P.s Het nieuwe blad is een hele verbetering. De aandrijving is weer heel direct en de ketting draait rustiger rond.


3 opmerkingen:

atrikecalledquest zei

Moest de crank er per se vanaf ?

Kees van Hattem zei

Dag Andre. De crank eraf werkt veel beter. Je moet nogal veel losdraaien met een inbussleutel. Als je het kleinste blad niet eerst loshaalt, blijft het middelste blad klem zitten. Groetjes Kees.

VeloTeĵo zei

Toevallig hetzelfde gedaan met mijn racefiets; 30-42-52 waarvan 42 en 52 erg versleten waren. Voor bergfietsen een 28 (ipv 30) besteld in Engeland (was erg moeilijk te vinden), een 52 bij Futurumshop en een 42 bij Internetbikes, bleek een 39 te zijn. Ketting en pignon 12-27 ook bij internetbikes. de 39 naar 52 is wat doorduwen maar verder schakelt alles zeer soepel en scherp.