donderdag 7 juli 2011

07-07-2011 Oorzaak slijtage o-ringen gevonden, en zaterdag Rondje Noordkop


Ik fiets vanmorgen eerst even langs Wessels Rolluiken in de Goorn. Arie " op rolletjes " Kastelein heeft voor zijn fietsvacantie naar Zwitserland een Moiree 47 mm nodig. Je zou haast denken dat de Velomobiel Service wel ver gaat, maar dit is eenmalig ? De Goorn lag vandaag op de fietsroute. Op De Woude aangekomen is er enig oponthoud. De pont is even uit de vaart voor onderhoud. Ik maat een extra rondje dor de Starnmeer. Ik overleg daarna met Wim waarom de rubberen ringen van welk kettingwiel dan ook zo snel stuk gaan. Ik doe de beschermkap er af, en ga fietsen en ik schakel midden blad en achter 11. Ik stap uit en kijk naar de stand van het kettingwiel op het asje. Helemaal naar links. Nu het grootste voorblad geschakeld en weer gestopt en gekeken. Het kettingtanwiel is nog geen mm verschoven. De verklaring is dat het asje er niet horizontaal inzit, en het staat ook nog scheef. Wim ziet met een oog dat de ketting een duidelijke knik maakt. Ik ga dus is verder naar voren in de tunnel twee nieuwe gaten boren, die er voor moeten zorgen dat de as er recht en horizontaal in komt te zitten. 81 km gereden. Wordt vervolgd... P.s zaterdag is het hier om 10.00 uur verzamelen, voor een zonnig ritje Noordkop van zeker 140 km.

7 opmerkingen:

Katinka Fransman zei

Dag Kees
Waar is hier? Smaragd of Waerdse Tempel?

Groet, Katinka

stradaatje zei

Ik heb ook pas het kettingwieltje na 2000 km vervangen en kon toen vaststellen dat de ene O-ring al flinke slijtage vertoonde, de andere had niks slijtage en zag er nog nieuw uit. Vermoedelijk dus ook een asje dat niet horizontaal is, maar hoe meet je dat ? je kunt wel 2 nieuwe gaatjes in de tunnel maken, maar hoe weet je dat het dan wel horizontaal is ?

Kees van Hattem zei

Beste Katinka. Hier is de Smaragd. Het exact bepalen waar de twee nieuwe gaatjes geboord moeten worden moet goed uitgemeten worden, en eerst een vaste mal ervoor maken. Ik houd je op de hoogte. Groetrn Kees.

Willem zei

Hoi Kees, ik denk dat loodrecht tov. het crankstel, en zoveel als mogelijk evenwijdig met de achteras belangrijker is dan horizontaal in de tunnel en omdat er tijdens het rijden minstens een paar tiende mm torsie in de aandrijflijn zit moet je toch van een gemiddelde tot ideale positie uitgaan.
Tot zaterdag.
Gr.Willem

Kees van Hattem zei

Dag Willem. Leuk dat je er morgen ook bij bent. Op de mm nauwkeurig hoeft het waarschijnlijk niet. Nu beweegt het kettingwiel helemaal niet op de as, wat wel zou moeten. Groeten Kees.

Willem zei

Kees, wegens zieke collega ga ik morgenochtend eerst werken; jammer volgendeXbeter

Mick zei

Hoi Kees,
Respect voor je initiatief die 2 nieuwe gaatjes (zonder dollen).
Nooit zomaar aannemen dat iets "wel goed" zal zijn is mijn devies!

Mvg Mick