zondag 4 september 2011

04-09-2011 " Een lastig klusje " zou Ymte zeggen


Vanmorgen om 8.00 uur draai ik de eerste boutjes los van de Quest. Ik wil nieuwe SKF E2 6002 lagers in de achterbrug zetten. Als ik de borgmoeren van, en de linker bout uit de as heb gedraaid, moet met de speciale astrekker de as er zo uitgedraaid kunnen worden. Nou mooi niet !! Ook niet met enig geweld. Ik bel Jan Geel voor goede raad. " Er kan niet veel stuk gaan " volgens Jan. Achterwiel geblokkeerd met een houtje, een zware Baco op de trekker, en draaien maar. Pang !! zegt het draadend dat in de as zit geschroefd. Wat nu ? Dat de as er niet uit wil, is me al eens eerder overkomen, maar toen stond de vorige Quest bij Velomobiel. " Niet links, dan maar rechtsom ' hoorde ik Ymte zeggen. Alle spaken werden toen doorgeknipt, en kon de as er andersom uit. In de bankschroef werd toen de as er met veel kracht uitgetimmerd. Ik bel onze meedenkende Jan. Hij geeft de tip om de as terug te tikken, dan deze vlak voor de cassette door te zagen, Dit kon wel eens een uur gaan duren, " maar dan blijft verder alles heel " volgens Jan. Het is me gelukt ! De achterbrug is er uit. De nieuwe lagers met beleid er in gedrukt, en de nieuwe as past perfect. Alleen krijg ik de cassette nog niet van de as. Daar ga ik morgen mee verder. Wordt vervolgd...